Saturday 14 November 2015

School of Tarbiyyah

[DISCLAIMER: This article is highly written with tarbiyyah, usrah and words related to them. Read at your own risk.]

kredit

“Sebelum baca, mungkin kita hanya perlukan, betulkan niat, dan renungkan, kenapa sebenarnya kita nak berada di ruangan ini”

Mari saya kisahkan anda dengan satu cerita.


-Sebelum Hijrah-


Dakwah telah dilakukan secara terbuka oleh Nabi saw. Ramai umat Islam yang kian hari diseksa dengan kasar dan tanpa belas kasihan oleh musyrikin Mekah. Namun, keteguhan iman mereka sentiasa teguh tanpa ragu dengan ucapan syahadah yang mereka titipkan di bibir mereka.

Pihak musyrikin pula semakin hari semakin bimbang dengan keadaan sewaktu itu. Makin hari, ramai yang mula tertarik dengan agama yang telah dibawa oleh Nabi saw. Tapi, as we all know in seerah, they will do anything to stop it. Kita pernah belajar, sampai satu saat, pihak Musyrikin juga pernah membuat tawaran kepada Nabi saw, menawarkan duit, pangkat dan wanita. 

Tapi Nabi saw tolak. Hebat kan?

Dalam buku Fiqh Sirah, ada menghuraikan tentang part ini. It stated that boleh saja kalau kita fikir in other kind of strategy, Nabi saw boleh ambil peluang ini untuk menggunakan pangkat yang telah ditawarkan oleh pihak Musyrikin, untuk mengajak lebih ramai orang dan Islam akan lebih berkembang. Then in an instance, terus ada sebuah Kerajaan Islam!  (tangga keempat dalam maratib amal). 

Lagi senang bukan?

But nope, it didn’t happen that way. If it does,

- Tak akan berlaku kisah penghijrahan umat Islam ke Madinah. 
- Tak akan terjumpa 313 orang tentera Islam yang terlibat dalam Badar 
-Tak ada rasanya kita dengar seni kata lagu “memayungi dua pertiga dunia, rahsia mereka, ….”

Hebat kan perancangan Allah!

Pengajaran?

Yang pasti, saya tahu sewaktu di Mekah ketika itu, Nabi saw betul-betul membina insan, rijal, pemuda, yang sangat berkualiti regardless of the quantity and that what made them so strong and great in the quantity of 313 that eventually lead us to the “ISK GRAF”.

Sememangnya kalau kita nak bina sebuah tamadun Islam, bukanlah satu kerja yang senang dan singkat. Perjalanan memang jauh, tapi ingat, Nabi saw sendiri tiada saat Islam berada di puncak. Yang pasti, Nabi yakin dengan janji Allah. Adanya 7 tangga maratib amal itu bukanlah untuk senang-senang kita lompat, dan kemudiannya terjatuh begitu sahaja.

kredit


- Kerajaan Islam itu bukanlah apabila pemimpinnya sahaja seorang Individu Muslim yang hebat, tapi orang bawahannya masih lagi kecundang dibuai ombak nafsu. 
- Masyarakat Muslim itu terjadi dengan kesemua dalam kelompok tu adalah Individu Muslim 
- Baitul Muslim pula… (rasanya semua lebih arif)

Cara membina Individu Muslim?

TARBIYAH.

Be it in any kind of form you want to find. Yang pasti kita tahu TARBIYAH yang menghidupkan dan menggerakkan. Payah kalau hanya hidup tapi tak bergerak, macam air yang bertakung. Lagi payah dan penat bila kita bergerak tanpa menghidupkan fikrah dalam diri kita.

FIKRAH.

Tapi, macam mana nak hidupkan fikrah dalam diri kita?

The answer is, ilmu. Ilmu itu sememangnya penting untuk kita menghidupkan fikrah kita. Keep reading. keep searching. For ilmu.

Kalau rasa reading is quite boring, try guna kaedah lain. Watch YouTube videos, ready tarbiyah comics (daily deen comics, for example), dengar lagu yang ada elemen yang boleh ingatkan kita pada Allah (instead of listening to those songs yang melalaikan for hours) and etc etc. Cari method yang sesuai dengan diri kita. 

But, remember, once we found ilmu, amalkan. Kerana kata pak pak Arab, ilmu yang tidak diamalkan ibarat pohon yang tidak berbuah.

I believe this is how Nabi saw dah lakukan, berdasarkan sirah.

In a nutshell, just a reminder that I would like to share with you guys, to remind you guys, and of course myself as well,
“Tarbiyah bukanlah segala-galanya, tapi everything begins with Tarbiyah”.
Moga Allah redha.

No comments: