Saturday 21 June 2014

sesetia pantai dibadai ombak

"aku dah fedapppp"
"lantak lah kau nak jadi apa pun"
"mad'u ana tu keras hati sikit"
"aku dah penat buat baik, asyik2 kena pijak kepala"

dll.

banyak. banyak lagi ayat2 gratik dramatik tik tik tik yang selalu sangat keluar dari mulut kita.
tak pecaya? tanya laa sahabat kita, tanya macam nie, 

"apa yang aku dan mengeluh/merungut hari nie arr bro? "

dan sila sediakan sebatang pen dan buku nota 888 utk catit. tanya setiap hari. tak sampai sebulan lingkup buku tu kau kerjakan. SERIUS. cuba lah try. 

tapi itu lah manusia. yang pelupa. lupa dengan nikmat yang Allah dah bagi selama nie. cepat sangat mengeluh. padahal Allah, tak penah hentikan pemberian oksigen kat kita. kita nie, setakat kawan ejek muka tak hensem ja pon, dah tak nak pi surau solat jemaah. kamonn laa !!

apa sebenarnya tujuan hidup kita? 

[2:30] dengan [51:56]
a'ah pandai jawab!
tapi apa benda tu? soalan matrices? yeah sila cari rankA ! 
haha. okay2

back to the topic, mari sama2 kita renungkan, sejauh mana kita patuh pada suruhan Allah. sejauh mana juga, gerak kerja harian kita itu berlandaskan syariat dari Allah. tatkala markah exam jatuh merudum, tatkala kena marah dengan sensei, tatkala stress buat report, kemana kita hamburkan segala penat lelah stress urat selirat kita? twiter? fesbuk? haha, berat nanang kata orang kampung. memang laa kata orang, kita berkongsi, tak salah berkongsi suka dan duka, yang pentingnya adalah tindakan sebelum, SEBELUM kongsi tu, dah minta tolong dari Allah belum? dan muhasabah balik ke kat mana salah kita? dah usaha sungguh2 ke belum? ke, main hambur ja kat mana boleh ikut rasa maggi cukup rasa ? 

"ni bukan salah aku!"

*jadi nak salahkan Allah laa? *
jangan macam tu kawan2, kita muslim, insyaAllah mukmin.
kita ada Allah, kita bergantung pada Allah, kita mengadu pada Allah,
kita kuat kerana Allah. 

buat salah, mengaku, kawan salah kita tegur, kena tegur, kita terima, ambik, hadam, baiki. macam tu baru gaya mukmin . bukan main hambur sana sini lepas tu tak selesai jugak masalah. 


remember, 
“Aku adalah seperti sangkaan hambaKu terhadap Aku. Dan Aku bersamanya tatkala Dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu dalam dirinya, maka Aku akan mengingatinya dalam diriKu. Sekiranya dia mengingatiKu di khalayak ramai, maka Aku akan mengingatinya di depan khalayak ramai yang lebih mulia(para malaikat dan nabi-nabi). Jika hambaKu mendekatiKu sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Jika hambaKu mendekatiKu sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa. Jika hambaKu mendekatiKu dalam keadaan berjalan, Aku akan mendekatiNya dalam keadaan berlari(cepat).” Hadith Qudsi Riwayat Bukhari dan Muslim. Hadith nombor 59 dalam Kitab Al-Wafi karangan Imam An-Nawawi.

mari, sama2 kita gantungkan sepenuh harapan dalam gerak kerja kita seharian kepada Allah taa'la. kerana pantai tetap disitu, walau ombak tak henti membadai. kerana Allah tetap mendengar, walau manusia tak selalu bersyukur.

AKRIMI MATHWA

No comments: