Friday 14 October 2016

Ganbare!


Sudah tiga tahun mengenali bahasa jepun, mempelajarinya dan mengamalkannya (amalkan kah?), ternyata banyak sekali kotoba (perkataan) nya yang menarik hati. Yang membuatkan kita terfikir kembali. Itulah bahasa. Setiap bahasa punya keunikannya. Mempunyai nilai dan makna tersendiri. Bahasa jepun juga tidak terkecuali. 

頑張ります。

Ganbarimasu (baca: ganbarimas)

Dalam beribu ribu kotoba jepun yang ada, kotoba di atas sungguh sekali luar biasa. Kalau diterjemah sekali pun ke bahasa melayu kita, rasanya tidak ada perkataan yang sesuai untuk menggambarkan semangat yang dimiliki kotoba ini. Bagaimana nak menggunakan kotoba ini?

Ini contoh contoh situasinya.


"Minggu depan ada exam kan?"

Haik! GANBARIMASHOU!


Contoh lain,


"All the best Paper Car competition esok!"

"Yosh! GANBARIMASU!"


Contoh lain, lagi.


"Esok punya presentation, GANBATTE KUDASAI!"

"Yosh!"


Olimpik, Nippon GANBARE! *eh, tiba tiba*


Dan lain lain lagi.

Kalau diperhatikan setiap situasi di atas, pasti kalian dapat meneka apa maksud kotoba ini. Paling kurang pun, boleh lah sikit sikit faham maksud perkataan ganbarimasu ini. 

Tapi kenapa banyak pulak bentuk ganbarimasu, ganbarimasho, ganbatte kudasai, ganbare lagi? Tak apalah, kalau diterangkan bentuk bentuk perkataan ini, risau pula kalau post kali ini akan mengadakan kelas percuma bahasa jepun setahun, hihi. Bukan itulah fokus dan tujuan penulisan ini, sebaliknya ingin mengajak semua untuk memahami semangat dan roh  kotoba ini. Moga dapat kita amalkan tak dapat banyak, sedikit pun jadilah dalam kehidupan seharian kita.

Baiklah! Seperti yang dapat kita baca situasi di atas, ganbarimasu bermaksud apa apa perbuatan yang bakal kita lakukan, di mana apabila kita menuturkan perkataan ini, kita seolah olah berikrar yang kita akan meletakkan usaha sedaya upaya (put the efforts) kita dalam perbuatan tersebut. Mungkin perkataan bahasa melayu yang paling hampir maksud dengan ganbarimasu ini adalah 'berusaha'. Ya, itulah yang sehampirnya. 

Itulah mesej perkataan ini. Berusahalah dalam kehidupan seharian kita. Buatlah perkara sebaiknya. Lakukanlah termampu kita. Do our best and beat the rest. Hidup cuma sekali, so enjoy!  gunakanlah kesempatan yang ada ini untuk ganbarimasu dalam kehidupan kita. 

Misalnya, seorang pelajar yang menuntut ilmu. Pastinya akan terasa penat dan lelahnya belajar. Saat orang lain seronok bergelumang dalam selimutnya, kita pagi pagi lagi dah berhimpit himpit dalam densha (kereta api) demi menapak ke daigaku (universiti) sendiri. Di saat orang lain sedang menyediakan selimutnya dan menepuk nepuk bantal untuk tidur di waktu malam yang hening, kita masih lagi memutar mutar pensil/pen, mencari idea demi menyiapkan report experiment. Tidak mengapa, berusahalah!

Pasti di saat akhirnya, kita akan gembira melihat hasilnya.

Tapi, bagaimana pula di saat ada yang seronok tersenyum indah melihat keputusan examnya, kita pula bermuram durjana, menangis sepi, terduduk di ceruk bilik mengenangkan seiseki (keputusan) exam yang tak seberapa.

Ganbare! 

Dalam berusaha, pasti terasa penatnya. Pasti ada pengorbanannya. Pasti ada masa kita akan kecewa. Tapi, yakinlah! Allah pandang usaha kita. Ada masa hasilnya tertuai begitu subur. Namun, ada masa mungkin hasilnya tidak seberapa. Ketika itu, sedihlah, kecewalah, tapi tidak usah berlama lama dalam kegelapan itu. Kerana cahaya pasti akan menyuluh di hujungnya, maka kejarlah cahaya itu. 

Ganbare! 

Bezanya ganbarimasu dan ganbare adalah ganbarimasu merujuk kepada perbuatan itu sendiri. Manakala perkataan ganbare merujuk kepada tindakan seseorang menyuruh orang lain untuk ganbarimasu. Seseorang itu menyuruh kita berusaha. Pastinya dalam hidup kita ini, kita punya mereka yang sering katakan pada kita "ganbare!"

Jika direnung kembali, dari kecil kita dianugerahi ibu bapa dan keluarga yang sering menggalakkan kita dengan "ganbare!" Ada juga yang mendapat semangat ganbarimasu daripada cikgunya. Kita juga punya kawan kawan yang setia ganbarimasu dengan kita. Siapa pun mereka, kita pasti memiliki seorang yang setia menyokong kita. Yang support kita dan mengatakan pada kita, "Ganbare!"


Tapi, ingatlah Allah swt, pencipta kita juga menyuruh kita untuk ganbarimasu dalam hidup ini. Ganbare, ikhlas kerananya. Malah, sayang dan supportive nya Allah swt pada kita sehinggakan Dia senantiasa mengingatkan kita ganbarimasu dalam hidup ini, di dunia dan yang paling penting sekali, di akhirat sana. Allah dan Rasulnya, Muhammad saw sentiasa mengingatkan kita untuk jadikan dunia ini tempat kita ganbarimasu untuk mencapai rahmatNya di akhirat kelak.

Pastinya "Ganbare!" daripada Allah perlu disahut dan dibuktikan dengan perbuatan kita. Jika "Ganbare!" daripada insan sekeliling kita sahaja ingin kita buktikan dengan perbuatan, apatah lagi jika kita ingin buktikan 'ganbarimasu' kita pada Allah swt. Beribadahlah, beramallah dan jalankanlah tugas kita sebagai khalifah sebaiknya. "Ganbare!" dalam menjadi hamba Allah yang diredaiNya.

Dan apabila perkataan ini ingin digunakan dalam mengajak saya dan kita semua untuk ganbarimasu, maka bentuknya akan berubah sekali lagi, iaitu daripada ganbarimasu ke ganbarimashou!

Ayuhlah menjadi hamba Allah yang disayangiNya! Ganbarimashou! 頑張りましょう!

No comments: