Monday 4 July 2016

RA^2 (RAmadan dan RAya)


Raya.

***

" Kore wa nani ( ni apa)? " 

Tangan aku tunjukkan pada symbol yang terpampang dalam buku.

Mata aku berpinar. Jam di dinding dari tadi aku pandang. Setiap lima minit, aku berpaling ke arah jam. Lambat! Aku cuba bantu apa yang boleh dibantu dalam lab hari ini.

"kore wa akaisen de tsunagaru motto ii kana (saya rasa mungkin ini lagi ok kalau sambung dengan wayar merah)" Nanami jawab bersahaja, kadang dia tersenyum.

Aku senyum. Betul juga, bercampur-campur wire yang aku sambung pada circuit. Yang mana wire negatif, positif pun tak dapat beza. Mungkin sepatutnya aku guna wire hitam pada negatif, wire merah pada positif atau input, supaya senang kami discover mana-mana part yang salah sambung nanti.

" Daijyoubu (ok?)?"

" Daijyoubu desuyo! (ok)" 

Aku betulkan beberapa wire lagi.

Selesai aku catat semua nilai voltage dalam notes experiment, aku kemas sikit barang-barang atas meja. Sehelai kertas hitam putih ditatap.

6 JULY 2016-  Shingo syori (Programming)

Masih ada kelas? Bukan hari tu.. hari raya?


***

Earphone aku betul-betulkan, biar jelas suara ibu aku dengar.  Skype. Aku lihat depan mata kuih raya baru keluar dari oven. Kalaulah aku dapat balik ke rumah malam ni juga. Tapi aku tak mampu, bukan setakat tak mampu, tak mungkin!

" Ramadan. Ramadan. Ramadan. "

Kali ni berbeza. Perjalanan Ramadan aku cukup berbeza. Entah,macam-macam juga aku rasa. Bukan masalah sedih sebab tak balik raya, yang tu aku tahu semua orang akan sedih. Tapi..

" Setakat mana aku meraikan apa yang ada di depan mata, dan apa yang aku nak raikan sebenarnya? "

Ayat tu kerap kali aku ulang dan ulang. Ramadan aku dipenuhi hambatan dunia. Aku seolah ingin gagah berjalan ke depan, tapi dunia menarik aku ke belakang!

" Apa yang sepatutnya aku ubah? "

" Ramadan sepatutnya melahirkan orang bertaqwa! "

Dia sambung.

" Tahu bila perintah Allah tentang puasa diturunkan? Beberapa hari sebelum Ramadan! "

" Erm. "

" Tapi apa yang umat Islam buat hari tu, mereka terus menyahut seruan Allah tanpa sebarang alasan! Malah kuatkan lagi tentera Islam dalam Perang Badar waktu tu. Sugoi(hebat) bukan? "

Aku celaru. Tiba-tiba kali ni aku seakan hilang arah. Memori Ramadan sebelum ni seakan luput dari ingatan. Aku seperti lupa apa yang perlu aku buat di bulan yang manusia sibuk mengatakan ia bulan terbaik, bulan di mana Allah membuka seluasnya pintu syurga. Aku malah tertanya pada diri, bulan apakah ini??

***

Tergiang suara dia.

" Ramadan ni, bulan yang menentukan diri kita untuk 11 bulan akan datang. "

Betul ke? Kalau begitu pasti aku sudah terlambat. Ramadan hanya berbaki beberapa hari lagi.

" Macam mana kau boleh harapkan kau akan berubah dalam bulan ni? sedang kau memang tak ada niat untuk berubah? Kau cakap la bulan Ramadan ni bulan yang mulia antara bulan yang lain banyak kali pun,.."

" Tapi kalau memang kau sendiri tak ada niat untuk berubah, bulan mulia pun, kebaikan tu susah datang kat kau! " kata-kata dia buat aku hilang kata.

 Setakat mana aku meraikan apa yang ada di depan mata, dan apa yang aku nak raikan sebenarnya?

 Aku ulang persoalan sama, beribu kali. Aku tiada apa untuk diraikan, tiada.

" Apa aku perlu buat? Dalam masa yang suntuk ni, sempat aku betulkan niat? " suara aku agak tenggelam, segan bertanya soalan sebegitu. Jahil benar aku. Kotor benar aku.

" Tak kan pernah terlewat! Tiada istilah lambat, yang penting kau mula sekarang!  " dia tersenyum, memberi aku harapan.

Aku teringat sebuah hadis qudsi,

" Jika sekiranya hamba itu mendekatiKu(dalam keadaan) sejengkal,(nescaya)Aku akan mendekatinnya(dalam keadaan) sehasta. Dan jika dia mendekati Ku(dalam keadaan) sehasta,(nescaya) aku akan mendekatinya (dalam keadaan )sedepa. Dan sekiranya dia mendekati Ku dalam keadaan berjalan, (nescaya) Aku akan mendekatinya dalam keadaan berlari. "
 (HR Bukhari)

Dan aku yakin, tiada yang terlambat, selagi mana aku bertindak untuk berubah!

***
Raya. Layakkah aku menyambutnya? Layak atau tak, moga Allah membuka seluasnya pintu taubat pada aku. Moga aku dapat memanfaatkan sebaik mungkin sisa hari yang berbaki.

" Perubahan takkan berlaku, jika kita memang asalnya tak mahu berubah. Walau jalan kebaikan itu sudah pun terbuka luas."


p/s: Sejujurnya, Ramadan kali ini sememangnya menyajikan atmosfera yang berbeza buat kami di bumi matahari terbit ini. Bukan tidak betah dengan kesibukan belajar, malah boleh dikatakan kami sudah lali dengan kesibukan itu. Cumanya bila tiada suasana sekeliling yang boleh memancarkan aura yang sama seperti di Malaysia, membuatkan kami sedikit terkejut dan agak kekok dalam membiasakan diri. 

On the positive side, menyambut Ramadan di bumi asing turut mengajarkan kami erti perseverance atau ketahanan. dan membuatkan kami muhasabah kembali, apakah kami berpuasa selama ini kerana suasana, atau kerana iman di dada? Dan akhirnya di sebalik kepayahan itu mengajar kami erti bulan Ramadan yang sebenar, juga definisi kemenangan yang seharusnya kita rai di bulan Syawal.

Salam Ramadan al Mubarak.

Salam Aidilfitri. 






No comments: