Saturday 7 December 2013

AKU dan DUNIA

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang, alhamdulillah hidup lagi kita sampai ke hari ni. hidup lagi kita untuk teruskan apa yang kita, as hamba Allah utk terus buat apa yang kita sepatutnya buat dari dulu dan seterus terusnya. di sebalik macam macam masalah yang kita hadapi, di sebalik macam macam peristiwa yang osem ataupun tidak, semuanya sudah ada hikmah yang tersendiri. kalau kita tengok kucing kucing kat shokudou sekalipun, walau ada yang hitam comot, kaler oren, jalan catwalk bagai, walaupun kita ada diskriminasi kucing yang mana kita nak bagi makanan, hakikatnya kita last last sedar jugak, yang kucing hitam comot tadi pun kucing jugak. still kena ada orang yang bagi makan kat beliau.

erk? hambar sikit. hmm. tajuk yang nak kita bincang sikit hari ini mungkin agak biasa kita dengar, tapi apa salahnya untuk kita ingat ingatkan balik sebab manusia ni selalu lupa, and that kind of thing akan diulang tayang tanpa kita sendiri sedar. haik! jadi hari ni, apa kata kita berfikir sejenak, sambil makan biskut meri cecah milo, try kita fikir kan sekejap sama ada teori yang nak ditulis ini, masuk atau tidak dengan kehidupan or life kita yang hectic dengan segala benda. kononnya

REZEKI

Allah swt dah bagi terlalu banyak rezeki kepada umat manusia sebenar benarnya. bagaimana kita lihat, kat dunia luar tu, artis buat kenduri kawin berjuta juta, gaji menteri beribu ribu ( bukan isu itu yang hendak dikatakan) dan macam macam lagi. kita selalu dengar en? kalau kita ambil semua pokok pokok kat dunia ni dijadikan pena dan air laut yang sikit punya banyak tu sebagai dakwat dia. belum tentu lagi dan memang belum mencukupi untuk menggambarkan berapa banyaknya rezeki yang telah Allah kurnia kan kat kita dari zaman nabi Adam sampailah sekarang. 

nah! hari ini mari kita lihat dunia sekeliling kita, kita tengok apa yang berlaku sebenarnya benarnya mengenai word kotoba di atas. REZEKI. kedengaran sangat biasa. yes, rezeki! hush, apa yang nak difikirkan, sah sah nama dia rezeki, takkanlah tak faham faham lagi.. eh, silap, tu silap. rezeki ni kita kena pandang dengan akal jugak. memang lah kalau kita tengok seseorang itu berjaya, ataupun somebody itu gempak, kita akan terus cakap dah rezeki dia dapat, aku belum lagi. yup, betul tu memang betul, namun! kalau kita tak cari sumber yang benar benar sahih ketelusan dan baiknya asal rezeki kita tu. kita dah silap besar. sangat besar. why? kita tengok ni jap.

mohon ditekan imagenya

well, see here, kita tengok sekeliling kita, untuk dapatkan reeki yang halal, seorang ibu itu sanggup untuk bawa anak anak dia yang still kecik untuk tolong suaminya yang sedang lelah bekerja, untuk mencari sesuap nasi, seorang ayah sanggup mencari rezeki tambahan menjadi pemandu teksi di kala malam malam buta, dan untuk dapatkan rezeki yang baiklah, seorang ibu sanggup untuk berlapar walhal diri sendiri still belum menjamah apa apa sekalipun.

hmm, cuba kita open minded sekejap, kita compare dengan sesetengah manusia yang hidupnya terlalu mudah mencari jalan bagi mendapatkan harta. dan harta itu jugaklah yang membuatkan dirinya lalai sampai lupa kepada Allah swt. nak dibandingkan pulak dengan kita, walau ber elaun kan duit sebanyak ~sekian sekian~ itu jugaklah, sudah mampu membuat kita mudah lupa tugas kita kepada Allah yang satu. sobs sobs

nah lagi satu,

yang ni jugak

sekarang mungkin kita kurang nampak lagi, apa effect nya rezeki yang datang daripada sumber yang tidak baik, syubhah ataupun haram. sebab kita belum ada anak bini, masih lagi menjadi kanak kanak yang terkial kial nak cari erti sebenar jadi manusia yang hidup bahagia, aman sentosa sentiasa.  cewah. but, kalau kita realise, nak pupuk diri kita untuk cari rezeki dari sumber halal itu kena bermula dari sekarang, yes, dalam situation senang menghafal kotoba dan kanji ni lah! kita perlu berlaku adil kepada diri kita yakni dalam menimba ilmu pengetahuan. hormat sensei toka, jawab exam sungguh sungguh toka, dan macam macam lagi, sebab apa? sebab kalau kita tak lakukan perkara perkara seperti di atas tu, keberkatan ilmu yang kita dapat itu akan berkurang, dan kalau keberkatan ilmu kita tu berkurang, kita akan mudah untuk menerima ideologi syaitan syaitan sekeliling kita untuk buat perkara pelik pelik, dan tak mustahil, tindakan seperti itu akan lead kita ke arah mencari rezeki yang entahkan halal entahkan tidak. kan? relate dah kan?

so, dalam masa sekarang nilah, kita boleh mula sedekah duit kita kepada warga yang memerlukan. berbaik dengan orang lain , supaya amal amal baik ini akan membantu kita untuk menjadi muslimin muslimah yang hidup di muka bumi Allah berasaskan track islami yang membawa kita ke syurga.

"ketinggian ilmu itu tidak dikira berdasarkan pointer". ~huh! bunyi seakan akan dusta, tapi ada betulnya. =)


sentiasalah ingat siapa diri kita dan diri yang macam mana sebenarnya anda mahukan. 

No comments: