Wednesday 7 May 2014

saya Ali- (bukan nama sebenar)

credit

Tutup buku. Duduk atas katil. Diam.

Nama aku Ali. Sensei Jepun panggil aku Ari san. Aku tensi.

Sejujurnya, aku dalam keliru sekarang. Tapi keliru aku bukan keliru yang jelas, tapi keliru susah nampak. Sempit. Yang tahu kelirunya aku, sebab benda tu just bermain dalam pemikiran aku je sekarang.

Runsing aku ini rasanya serang semua orang. Tak kira siapa pun kau, makhluk syaitan tu memang akan serang kau dengan gigih. Nak tarik masuk neraka sekali. Jadi manusia biasa ini senangnya tiada, susahnya di mana-mana. Nak pinta syurga, amal nya masih jauh. Tapi nak hadap seksa neraka, memang tak sanggup. Memang kena fikir banyak kali. Tulis aku kali ini bukan tulisan bajet-suci-tak-berdosa tapi tulis-tulis biasa yang harapnya dapat sama-sama kita berfikir semula, sejauh mana arah tuju kita sebenarnya, selaku pendosa.

Kata kita,
  aku nak hidup atas landasan syariat yang sebenar. Yang bawa hidup aku sebetul betulnya. Yang pandu aku jadi hamba lebih baik.

Itu lah kita canang hari hari. Dalam doa. Dalam kata kosong. Dalam list-to-do hidup. Sama ada kau manusia marhaen suka bersuka suka, mahupun ikhwah akhwat yang sudah ikrar diri mahu ikut tuntutan Islam. Tapi. Faham tak? Apa masalah besar kita sekarang. Masalah aku. Masalah umat yang kalau biar bercambah, akar nya rosak, pucuknya layu. Kita tahu apa yang kita buat itu salah, dan kita tahu amal baik yang kita buat belum cukup, tapi dah kalau memanjang hidup senang. Tak ada masalah. Memang kita pun hanyut. Mustahil lah korang pun tak terfikir benda yang sama. Allah bagi kita hint. Kita yang buat buat tak nampak. Andai kata Allah dah taknak kasi, mau kita yang frust menonggeng.

Namun, ironinya, kita still buat benda yang sama kan. Aku pun sama. Ke mana hilang semangat itu pun, aku tak tahu. Kita tenat sebenarnya. Ya, biah soleh itu memang baik untuk hidupkan hati hati Islam. Namun, salah nya kat kita bila buat amal sedikit, tapi gayanya dah macam menggunung. Kadang-kadang tak cakap pun. Tapi syok sendiri. Kita nazak dah sekarang. Aku cuak. Aku risau. Macam mana gaya hidup aku, kalau penyakit berjangkit bawaan syaitan ini terus bercambah? Habis kita.

Semua orang suka berseronok. Semua suka nak hepi-hepi. Dalam status mengejar ganjaran syurga dan dalam proses tarbiah nak cekalkan pegangan ni, memang payah. Lagi lagi kalau kita ni dah memang terkunci atau selesa dengan tengok wayang tiap minggu, lagu entah-apa-maksud pun tak tahu kita gigih nak hafal, dan bangga bila up-to-date dengan isu semasa, walau sia nya dah tahu. Aku pun sama.

Tapi nak expect jadi budak baik seratus peratus memang tak lah kan?

Kata naqib usrah, cengginilah. Andai kau runsing, kalau kau sedih dengan benda jahat yang kau buat, kau patut syukur sebab Allah still bagi kesedaran kat kau untuk fikir benda tu jahat. Sedangkan zaman nabi dahulu pun, (s.a.w.) ada sahabat yang menangis di hadapan baginda sebab mereka rasakan mereka seperti berpura pura, hadapan rasulullah buat baik, di belakang baginda, mereka buat salah (walaupun salah para sahabat dahulu jauh lebih baik daripada kita zaman sekarang). Kita tak boleh nak expect kita jadi baik tip-top, tapi kita boleh cuba kurangkan kalau nak. Dah habit wayang tiap minggu, cubalah tengok sebulan sekali. Tak pernah pernah nak buka Al-Quran, bacalah sehelai sehari paling koman pun. Kita nak berubah boleh. Yang dah berubah pun kena pandai jaga diri. Takut nanti kita hilang, tak jumpa jalan pulang.

Kata naqib usrah itu lagi, agak sama macam apa yang tertulis kat angel pakai Gucci baru baru ni,

Kita bukan malaikat. Jangan down sangat kalau dah buat salah. Pentingnya taubat. Taubat nasuha. Jangan kita ulang lagi benda sama. Nama nya manusia memang macam tu. Stay dalam Jemaah. Ukhwah dengan member kasi kuat. Baru lah kita rasa segan kalau nak buat salah, sebab fikir “adik dan abang” yang kita ada dalam usrah.

Betul jugak kan?


Pergi meja studi. Buka buku kanji. Hafal.

-encik buyo

No comments: