Friday 2 September 2016

Hanabi

 
 Apabila kita bercerita mengenai natsu (musim panas) di Jepun, antara perkara menarik yang menjadi tarikan utamanya adalah hanabi. Betapa menariknya hanabi ini sehingga pameran hanabi diadakan di serata tempat di seantero Jepun! Bahkan, terdapat satu kalendar khas untuk hanabi sahaja. Pameran hanabi yang sering diperkatakan antara paling legend adalah di Nagaoka. How lucky for those people yang tinggal atau belajar di sana. Manakan tidaknya, dapat melihat pelbagai bentuk hanabi yang beraneka bentuk dan warna.

Tapi, hanabi ini, apa?

Hanabi adalah gabungan dua kanji (tulisan jepun). 花 (hana) yang bermaksud bunga. Dan 火 (hi) yang bermaksud api. Bila digabungkan, menjadilah 花火 (hanabi) yang bermaksud bunga api.

 

Satu perkara yang menarik juga di sini adalah apabila maksudnya yang sama dengan bahasa melayu. Pernah juga terfikir kenapa kita tidak menggunakan istilah 'kerja api' seperti perkataan inggerisnya, firework. Ok, dah melalut. Sila abaikan. Hihi.
Baiklah, seperti kebiasaannya, tidaklah ingin bercerita panjang mengenai suku sakat hanabi ini, tapi lebih kepada ingin melihat apa yang kita boleh belajar daripada hanabi ini.

1. Kita; Hanabi

 

Setiap daripada kita ialah hanabi. Maksudnya? Kita punya potensi. Seperti bunga api yang menyimpan sesuatu dalamnya dan akan meletup bila tiba masanya, begitu jugalah dengan kita. Dalam diri kita, tersimpan potensi yang tidak kita ketahui tapi boleh diterokai agar ia boleh meletop dan pom! Menjadi bunga api yang cantik memukau, bersinar di malam hari.
Tahukah anda juga hanabi ini ada pelbagai jenis, berbeza bentuk, warna dan percikannya juga lain lain. Ada yang berbentuk bunga crysanthemum, seperti air terjun pun ada. Begitu jugalah kita, kita berbeza. Dan diversiti yang ada itulah menjadikan dunia ini begitu indah. Maka, jangan risau sekiranya kita berbeza daripada orang lain. Mungkin, itulah yang menjadikan kita lebih menyerlah dibandingkan dengan yang lain.

2. Be dependent and be independent

 
Bunga api, pada awalnya walau memiliki potensi yang tinggi, tapi tetap ia perlukan seseorang untuk menyalakan dirinya. Tetap ia bergantung pada orang lain. Begitu jugalah kita. Tidak salah untuk meminta pertolongan. Tidak salah jika kita memerlukan bantuan. Tapi, ingatlah dalam bergantung, perlu juga kita berdikari. Bagaikan bunga api yang akhirnya berdikari sendiri setelah dinyalakan dan menghiasi langit angkasa malam, kita juga perlu berdikari di akhirnya. Dan, ingatlah mereka yang paling independent ialah mereka yang tidak pernah putus dependance nya pada Allah swt. So, let's be dependent and be independent!

3. Dentuman hanabi

Bila tiba hanabi dan bila tiba masa ia meletupnya, dentumannya begitu kuat. Memecah kesunyian malam yang sunyi. Seolah olah memberikan semangat buat mereka yang datang melihatnya.
Ingatlah di saat kita berjaya menggunakan potensi kita, percayalah kita berjaya menggegarkan dunia. Dan tidak sedikit mereka yang terinspirasi dengan 'dentuman' kita. The confidence that we have really can inspire others. No wonder orang kata kita akan dilihat sangat menawan apabila kitam yakin dengan diri kita.

4. Hakikat sementara
 
Dan di hujungnya, hanabi akan berakhir juga. Setelah dentuman demi dentuman, percikan demi percikan, warna demi warna, akhirnya ia, berakhir jua.

Dan di hujungnya, hidup kita akan berakhir jua. Perjuangan demi perjuangan, kenangan demi kenangan, akhirnya, kita sekadar hamba. Mati pasti menjemput jua.

Dan berbeza dengan hanabi, kita pasti akan ditanya amalan kita di dunia. Dan fitrah kita, pasti inginkan pengakhiran yang baik jua.

Moga pengakhiran kita juga, seindah hanabi itu.

No comments: