Sunday 12 March 2017

Yuki



Beberapa bulan yang lepas, berkesempatan untuk pergi berjalan jalan di Niigata. Untuk pengetahuan semua, Niigata adalah salah satu hotspot bagi mereka yang berada di Jepun untuk mengalami pengalaman sewaktu musim sejuk dan bagi mereka yang ingin cuba bermain sukan sukan musim sejuk seperti snowboarding, skiing dan lain lain. Memandangkan taburan yuki tidak begitu stabil di Jepun, dan kalau turun pun sekejap sekejap, tak banyak tempat di negara ini di mana yuki turun dengan stabil dan dapat menukarkan tempat tersebut daripada penuh warna warni ke satu tona sahaja; putih. Niigata, Hokkaido, mungkin salah tempat yang menjadi pilihan jika ingin melakukan aktiviti musim sejuk (selain 'berhibernasi'😆)

Dan semestinya, bila kita bercakap tentang pergi berjalan sewaktu musim sejuk, sampaikan sanggup travel all the way from Tokyo, pastinya adalah untuk merasai yuki!

Yuki? Sudah terang lagi bersuluh maksud perkataan ini, bukan? Ya! Yuki bermaksud salji dalam bahasa jepun. Sejujurnya dari kecil impian nak pegang salji dengan tangan sendiri. Dan, alhamdulillah akhirnya tercapai juga impian ini di bumi matahari terbit ini.

As usual, taklah berniat nak bercerita panjang mengenai Niigata atau nak berceloteh mengenai aktiviti yang dibuat sepanjang di sana tapi sekadar ingin berkongsi apa yang kita boleh dapat daripada yuki.

Mungkin daripada sejuknya yuki, dapat kita belajar something, kan?😊

Yuki: On the good side

Baiklah, seperti yang dikata pada awalnya tadi, turunnya yuki di sesuatu tempat akan secara automatik menukarkan suasana tempat itu. Nak nak pula bila yuki turun  dengan lebatnya. Memang memutih je la semuanya.

Satu benda yang sangat kagum dengan yuki ni, bagaimana ia boleh menukarkan tempat tu menjadi sangat damai, sangat tenang. Jalan yang dulunya kotor, kini putih diselaputi yuki. Rasa seronok je berjalan atasnya. Bila diperhatikan, rupanya yuki ni turun dalam masa yang agak lama,  barulah boleh menghasilkan pemandangan yang memutih. Kalau setakat turun sehari, memang tak nampak lah kesannya tu.

Mesejnya? Kalau nak berubah, kalau kita ingin melakukan kebaikan, biarlah berterusan. Jangan pernah rasa ada rasa yang kita sudah baik. Dan yang paling penting, kena mulakan perubahan. Seperti mana yuki yang mula turun dan menimbulkan rasa gembira mereka yang menyaksikannya, kita juga perlu mulakan perubahan dan berusaha untuk menjadi lebih baik yang bukan saja dapat menggembirakan mereka yang melihat perubahan kita, malah dapat menjadikan kita lebih tenang dan bahagia dalam menjalani kehidupan seharian. Malah, percayalah perubahan yang kita lakukan ini pastinya secara tak langsung membantu merubah sekeliling kita. Sebagaimana putihnya yuki yang merubah keadaan sekeliling sesuatu tempat. Changes start from within and must be done consistently, so let's change, always!

Yuki: On the other side

Walaupun yuki yang turun itu menimbulkan rasa teruja buat mereka yang melihatnya, tapi rasanya perasaan gembira itu mungkin sementara. Yuki, kalau turun dengan lebatnya, ternyata bukanlah perkara yang menyeronokkan. Kereta yang digunakan seharian, kini perlu dibersihkan hari hari akibat diliputi yuki yang tebal. Jalan yang diliputi yuki yang tebal juga menyukarkan perjalanan, terkadang mengakibatkan aliran trafik terhenti. Maka, ketika inilah kita dapat lihat kenderaan khas yang kerjanya menolak yuki daripada menghalang perjalanan untuk memastikan jalan dapat dilalui. Dan banyak lagi kesulitan yang timbul akibat lebatnya yuki yang turun.

Adakalanya, perkara yang kita suka tak semestinya baik buat kita. Dan boleh jadi juga perkara kita yang kita tak suka itulah baik untuk kita. Boleh buka Quran dan baca tafsir ayat Baqarah, 2:216. Tapi, suka untuk share hadis ini.

Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin.  Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya.  Dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya
(HR Muslim dari Ibnu Sinan)
Macam mana positifnya kita dalam menghadapi yuki (main snowboard, buat snowman, main ski), same goes with our lives. Apa yang penting adalah bagaimana kita menghadapi setiap urusan yang mendatang. It's not about how we react, but how we response.


Walaupun sekarang dah masuk musim bunga (lebih kepada musim sakura di Jepun,😆), pastinya yuki yang turun sewaktu musim sejuk akan menjadi satu kenangan yang susah untuk dilupakan. ⛄


1 comment:

himawari said...

Would love to see the sakura post next!