Sunday 6 April 2014

Harapan.

Berhenti Berharap
-kredit-
                Dia terduduk lagi. Tidak mampu rasanya untuk dia menanggung segala rasa ini keseorangan. Sememangnya dia seorang hamba, manakan mungkin mampu untuk mengharunginya sendirian. Fitrah seorang hamba itu sesangatlah memerlukan tuannya untuk menjaganya. Sangat memerlukan.
                Dan dia, seorang hamba. Hamba kepada Allah, Tuhan yang Maha Esa. Segala perintah, cegahan daripada Allah itu sewajibnya diikuti setaatnya. Dan di saat dia sangat menyedari dirinya itu hanyalah makhluk yang lemah, tidak berdaya, kerdil lagi hina di hadapan Tuhannya yang Maha Berkuasa, dia masih lagi mampu untuk menyombongkan diri, melanggar perintahNya, sesuka hatinya. Bukan dia tidak tahu, malah dia cukup arif akan betul salahnya perbuatannya. Namun, mata dipejam, akal yang ada, ditinggalkan, malah nafsu yang menjadi kiblat hidupnya saat celaka itu. Alangkah takburnya hambaMu ini, ya Allah !
‘Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan HAWA NAFSUnya sebagai TUHANnya, dan Allah membiarkannya sesat dengan sepengetahuanNya, dan Allah telah mengunci pendengarannya dan hatinya serta meletakkan penutup atas penglihatannya. Maka siapakah yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah (membiarkannya sesat)? Mengapa kamu tidak mengambil pelajaran ?
Surah al-Jathiyah (Yang Berlutut) 45:23
                Tidak pernah dapat dinafikan, sememangnya Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun, maghfirahNya terlampau luas buat hamba-hambaNya, namun seringkali juga makhlukNya yang bernama manusia terlupa, bahawa Allah itu juga Maha keras hukumannya, pedih juga azabNya buat hamba-hamba yang ingkar akan perintah, angkuh, tidak pernah peduli akan hakikat diri sendiri.
                Dan kini, dia bersimpuh lemah, sekadar mampu tertunduk, lantas tangan diangkat, jari-jemarinya disusun cermat, memohon keampunan kepada Allah akan segala dosa-dosanya. Sesungguhnya, dia amat mengharap agar taubatnya diterima. Tidak dinafikan, sudah berkali-kali tangan ini ditadah, namun akhirnya dia mengalah, tiada mujahadah, lantas bisikan sang syaitan laknatullah dan nafsu yang menjadi penunjuk arah. Namun, dia tidak akan berputus asa akan rahmat Allah kerana dia sedar Allah sangat membenci hamba-hambaNya yang berputus asa akan kasih sayang Allah, kerana Allah itu sangat sayang akan hambanya, begitu sayang sehingga melampau kasihnya seorang ibu terhadap anaknya.
-kredit-
                  Allah itu sangat menyukai akan hambaNya yang sentiasa bertaubat. Sehinggakan mereka inilah yang bakal menjadi kebanggan Allah di hadapan para malaikat yang taat. Maka, itulah yang diharapkannya, kebanggaan Allah, bukan kebanggaan manusia yang dicari.
                Dia tekad, dosa-dosa itu tidak akan diulangi. Tidak akan pernah diulangi. Dosa itu sendiri, sifatnya memusnahkan. Ibarat api dalam sekam, jika dibiar akan hangus leburlah sekam. Ibarat gunting dalam lipatan, akhirnya akan terpisahlah lipatan. Dosa-dosa yang terus terkumpul, akan terus berparasit di hati, ibarat noda hitam, jika terus dibiarkan menggunung, keraslah hati. Malah kerasnya mampu melebihi batu yang masih boleh dilekukkan oleh air. Dia tidak mahu hatinya keras, matanya buta, telinganya pekak dan dirinya tuli dek kerana sombong, takbur yang terus merantai diri !
                Ya Allah, engkau tempat aku bergantung, tidak ada tempat lain untuk aku mengadu akan lemahnya diri ini, selain kepadamu ya Allah… Hulurkanlah pertolonganMu di saat hambaMu ini ingin bermujahadah, melawan segala musuh, segala tarikan yang bakal menjerumuskan diriku ke lembah hina. Istiqamahkan diriku ya Allah dalam melakukan segala amal ibadah, kurniakanlah nur hidayah, yang akan terus menyinari hidupku sehingga ke akhirnya kelak… In shaa Allah.

Amin, ya Rabbal Alamin… Makbulkanlah, ya Allah…
-kredit-
i.j.




No comments: