Sunday 20 April 2014

: tanggungjawab Lelaki #supperRohani April 2014

ho yeah!
janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya hanya orang kafir yang berputus asa. - surah Yusuf;87


Assalamualaikum wbt, dan semoga kita semua sentiasa berada dalam landasan yang Allah redha insha Allah. Oyeah!

Alhamdulillah, pada jumaat yang lepas bertarikh 18 April, biro kerohanian MJHEP telah pun berjaya sejaya jayanya mengadakan acara bulanan, yakni #supperRohani dengan tajuk osem, “tanggungjawab lelaki”. Dengan panel yang hebat seperti Ustaz Iskandar, iaitu penyarah di Mara Japan Industrial Institute (MJII) serta Puan Amy Sofea, pengacara rancangan Assalamualaikum di Al-Hijrah yang juga juara rancangan Solehah pada tahun 2011, rata-rata ramai juga pelajar dari MJHEP dan MJII sendiri khususnya lelaki yang berkobar kobar mau jadi lelaki yang lebih qawiy dan sentiasa ikut suruhan Allah swt. Waa!

Kata Thaqif, pelajar U1 MJHEP, antara yang paling terkesan di hatinya ialah seorang lelaki yang macho itu bukan lah yang ada six packs dan badan tegap sasa, tapi lelaki yang gigih hidup di jalan Allah se simple menarik gebor di kala sejuk pagi nak solat subuh. Member nya, Adli pula mengatakan, dia sangat suka sampai terlompat lompat apabila input pengisian tersebut memberi penjelasan tentang mengapa wanita lebih banyak di universiti serta titik persamaan yang boleh dicerna antara lelaki dan perempuan. Hasilnya, dia tidur dengan lebih aman pada malam itu!


Rata rata pengisian pada malam tersebut berkisar secara umum, namun ustad dan ustajah memberi input baharu yang sangat berguna. Persoalan mudah yang suka untuk ditekankan, bagaimana si wanita pada hari ini terlalu berkeras dengan menetapkan macam macam kriteria untuk dijadikan bakal suami. Seolah olah mahukan suami yang tip top, suci yang tiada kesalahan walau satu pun. Frasa daripada puan amy yang sangat perlu difahami oleh akhwat di luar sana, Allah akan bagi apa yang perlu, bukan apa yang mahu. Kalau laki gegurl nya bising, mungkin Allah bg laki yang pendiam, supaya dapat bg seimbang antara kedua duanya. Yang penting, cara yang bagaimana lelaki itu mampu buat untuk melayarkan bahtera perkahwinan itu berada dia atas jalan keredhaan Allah yang nyata. Ish, isu kahwin? Awal lagi, tapi perlu untuk difikirkan. Hehe

Perlu ada keredhaan ALLAH dalam amalan kalian. Sekiranya ALLAH redha sedangkan seluruh makhluk menolak, maka ia tidak akan memberi apa-apa kesan pun. Kerana itulah, sepatutnya hanya redha ALLAH semata-mata yang menjadi tujuan utama dalam khidmat dakwah ini. - quote daripada Ammar, dipetik daripada buku Cerita Cinta Ahmad Ammar
Lelaki lelaki zaman ini juga perlu menjadikan tokoh tokoh osem Islam yang telah Berjaya membawa kehidupan mereka dengan cara sebaik nya. Lihat sahaja Saidina Abu Bakar, walau bertubuh kurus, beliaulah antara yang benar benar semangat tatkala era awal perkembangan ajaran Islam. Sultan Muhammad Al Fateh sendiri, dalam usia semuda 21 tahun, sudah mampu menakluk Kota Konstantinopel berkat amalan baik serta tenteranya yang suci pekerti nya. Role model kini, As-Syahid Ammar yang telah dikebumikan di perkuburan sahabat seperti Ayub Al-Ansari di Turki, tidak kah membuatkan kita terfikir mampu kah kita menjadi seperti diri nya?



Seperti kata Ustaz Iskandar sendiri, memang mahu jadi lelaki yang sempurna tidak mudah, namun kita boleh lakukan nya. Mungkin kita tidak hidup dalam biah yang soleh sejak kecil, namun yakinlah, hidayah Allah itu milik Allah, tak kira bagaimana latar belakang hidup anda, Allah pasti memberi hidayah bagi insan insan terpilih. Namun, bagi yang sudah ada ilmu, sudah terpelihara hidup sejak kecil gayanya, jangan lah di keruhkan kelebihan kamu itu dengan gaya cakap serta perbuatan yang bertentangan. Takut dek kerana anda, ramai yang mahu lari dari sedar akan kepentingan menyampaikan kalimah Allah ini kepada semua. Jaga jaga!

Jika anda sedar, sebenar nya di Malaysia ini, aura rakyat yang mahukan hidup Islam yang betul semakin mendapat perhatian. Lihat sahaja ustad selebriti atau rancangan ilmiah islamik yang semakin banyak di tv. Ramai yang mula ingin hidup dalam keadaan yang terbaik, yang Allah mahukan. Buat para lelaki dan perempuan, mahu pasangan yang sempurna? Tidak semudah membeli keropok lekor di gerai. Hadiah yang berharga, seharusnya ada ‘pengeras’ nya yang tersendiri. Namun, pengeras nya di sini bukan lah perkara yang sesat atau duit jutaan ringgit, namun pengeras yang susah jika tidak rela, yakni perubahan yang perlu dimula dari diri kita sendiri. Contoh mudah, jika yang lelakinya, solat fardhu berjemaah perlu jaga, perlu ke masjid atau surau. Yang perempuannya, tudung atau hijab itu perlu dipakai, walau alasan panas sekalipun. Syariat Islam itu perlu dilakukan. Barulah Allah nak bagi apa kita mahukan ye dok?

Wahai lelaki lelaki macho sekalian, ingat juga, tanggungjawab anda itu besar, walau masih bujang dan duit diberi si father mother. Ingat! Akak, adik perempuan, mak kamu sendiri akan dipersoalkan Allah di hadapan kamu jika kamu gagal bawa mereka di jalan yang sepatutnya. Ya. Benar. Usia muda lela ini mestilah kita nak enjoy dan bersenang senang. Tapi, ingat enjoy enjoy jugak, tanggungjawab pun kena lah buat. Betul tak?

Akhir kata, to lads and gents, ingat, tiada guna jika antara kita berbalah, kalau kedua dua menegakkan benang yang basah. Tiada guna ikhwan bertekak atau bergurau kasar atas kekurangan sahabat nya, jika diri sendiri tidak mula memberi tangan menganjurkan pertolongan. Matilah akhwat jika kini sibuk berbuat perkara sia sia maksiat, kerana kamu perlu sedar, apa yang kamu buat, ada kesan nya terhadap ayah, abang, adik lelaki atau future nya, untuk suami terchenta.


Semoga bermanfaat. Shitsureishimas

-encik buyo

No comments: