Monday 16 May 2016

Ammar

" Marr !"

" Ermm.."

" Marr.."

" Weh, aku tak pekak la. " Tangan masih lagi rancak men-scroll beberapa news feed terbaru di facebook. Kacau betul. 

" Kau tahu tak, ada club baru bukak!"

" Mana?"

" Alaa, area biasa la. Banyak awek baru, muda lagi weh! " Haris tersenyum menampakkan sebaris giginya. Lama dia menyimpan saat-saat begini, saat terlepas dari kerja pejabat yang menggunung.

" Hahaha, yang tu aku suka! Bila? Kalau kau ajak sekarang pun, aku pergi punya. Lagipun, aku boring sekarang. " Dia gelak bersahaja. 





***

" Amar! Amar! "

Dia berpaling ke belakang. Sayup-sayup suara perempuan 60-an memanggil namanya dengan jelas. Dari jauh, seorang perempuan tua dengan jubah kelihatan berlari ke arahnya. Susuk tubuh yang  keluar dari celah-celahan bangunan yang hampir runtuh .

" Ummi? " Dia memanggil tanpa ragu lagi. Ya, itu umminya! 

Belum sempat mendengar penjelasan dari ummi, dia terus berlari ke celah-celah laluan bangunan , mencari kelibat abinya. Tangan ummi dipegang kuat. Sampai di hadapan sebuah bangunan usang. Hampir separuh bangunan itu roboh, menunggu masa untuk menyembah bumi.

" Ummi.." matanya memandang sayu bangunan dihadapannya.

" Mana abi? "Ammar mengetap bibirnya. Wajahnya yang putih itu kemerahan, menahan marah dan sedih pada waktu yang sama. Dia tahu umminya tidak perlu menjawab . Jawapan sudah berada di depan mata.

" Mana abi, ummi?"

Air matanya mengalir jua..

***

" Mar, camne? Ada yang berkenan tak? " Haris menyakat rakan baiknya itu.

" Gila kau, mestilah ada! " dia jawab bersahaja. Tangan masih lagi rancak berbalas whatsapp yang dari tadi berpusu-pusu message baru masuk.

" Wife kau ok? "

" Alah, dia ok je. Bila je dia tak ok. Kecuali kalau aku kantoi, confirm dia tak ok. Haha "

" Bukan dia pregnant ke? "

Ammar biarkan persoalan dari Haris tergantung disitu. Kadang dia tersengih sendirian. Bukan calang-calang perempuan dia kenal beberapa hari lepas. Cun, ada rupa. Siapa je tak cair? Biar berhabis duit, bukan selalu dia dapat enjoy .

Dia membuka profile picture gadis club. Tengku Fazlianna Adnan.  Aku akan pastikan, aku dapat engkau! Ammar tersengih sendirian.

" Hey, what’s up ? Anything kau nak share dengan aku? " Haris mengusik temannya itu. Dia dapat mengagak apa yang bermain-main difikiran kotor Ammar ketika itu.

" Tak, chill.. Kau tengok je nanti. Kalau jadi plan aku, baru aku cerita! "Ammar ketawa lagi. Kali ni lebih kuat.

***

" Ammar? "

Dia pusing kebelakang.

" Aisyah mana, ummi? " Ammar merendahkan suaranya. Terasa benar perutnya berkeroncong saat itu. Dia belum menyentuh apa-apa sejak semalam, bayang abi masih menghantui.

" Aisyah! "

" Aisyah! "

Beberapa kali dia memanggil Aisyah. Kadang dia melihat Aisyah menangis. Mungkin masih trauma dengan kejadian semalam. Sebaik sahaja dia keluar, tangan Ammar pantas mengenggam erat tangan Aisyah. Dia berlari hingga sampai ke satu tempat yang tidak lagi asing.

" Abang, kenapa mereka buang? "

" Mungkin mereka dah kenyang, Aisyah. " Ammar menjawab bersahaja. Dia sudah biasa melihat perkara sebegini.

" Saudara kita di luar sana, mereka cukup makankah? "

" Mereka bukan sahaja cukup makan, malah mungkin tak ingatkan kita Aisyah! " Kali ini suaranya agak kuat, meluah rasa.

" Sudah. Kutip dahulu apa yang ada di depan mata kita. " Ammar menyambung. Sisa roti yang terapung di atas permukaan lopak air itu dikutip satu persatu. Itu hidangan mereka. Aisyah, budak perempuan 8 tahun itu senyap. Jari masih bergerak mengutip sisa roti yang ada.

***

" Bila kau bertolak ? "

" Jap lagi. Aku off phone. Malas serabutkan fikiran, nanti wife aku banyak kali call. " Ammar meluahkan rasa geramnya. Sejak pregnant, banyak benar ragam isterinya. Meluat dibuatnya. Vape masih dimulut. Asap vape makin memenuhi ruang bilik kecil itu.

"  Kau janji jumpa dia kat mana? " Haris memecah kesunyian.

" Tempat biasa. " Tangannya menggapai kunci kereta Honda Camry yang tergantung di dinding.

" Doakan aku. Biar aku jadi orang terbahagia hari ni! " Ammar ketawa kuat, Haris sambung gelaknya.

***

" Aisyah, lari! " Suara Ammar seakan berbisik tapi cukup jelas didengar.

Dia mengheret Aisyah yang tadinya mengutip sisa roti ke celah-celah runtuhan bangunan. Kelibat dua orang lelaki itu cukup dikenalinya. Orang yang paling dibencinya.

Bukan dia takut untuk menyerang, tapi dia masih mengharapkan akan ada generasi yang membesar dengan baik dan membantu kehidupan mereka. Ammar masih melihat jalan-jalan yang ada untuk dia dan Aisyah melarikan diri.

Mereka seakan dikepung. Mungkin lelaki-lelaki itu sedang beroperasi. Lelaki yang ditangannya penuh senjata.

" Hey! " beberapa orang lelaki mengepung mereka.
Ammar terkejut, tangan Aisyah digenggam kemas. Lelaki-lelaki tadi memandang ke arah mereka.

" Aisyah, lari! lari! " Ammar menjerit, kali ini agak kuat. Belum sempat bertindak, Aisyah rebah ke bumi. Kepalanya berlubang ditembusi peluru. Dihadapan mata, perut Aisyah, adik kesayangannya dibuka satu persatu. Ya, Aisyah juga menjadi mangsa mereka.

" Bebaskan kami..." Belum sempat dia habiskan bicara, dia telah rebah menyembah bumi.

Ammar, tidak sedikit pun dia menyesal menjadi anak Syria. Tidak sama sekali.





***

" Hello? " Haris menekan beberapa kali nombor Ammar. Tidak dijawab, voicemail. Isterinya sudah selamat bersalin, bayang sahabatnya itu belum kelihatan. Sudah 2 hari dia menghilang.

Dia membuka punat ' ON ' pada remote televisyen di atas katil. Tangan mencapai secawan kopi panas yang telah dibancuh sejak tadi. Mata terhenti pada screen televisyen yang baru dibuka.

Ammar, terbunuh? 


***


" ....Mereka tidak akan berhenti memerangi kamu sampai kamu murtad (keluar) dari agamamu, jika mereka sanggup. Barangsiapa murtad diantara kamu dari agamanya,lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itu sia amalnya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka  kekal didalamnya. "

( Al Baqarah:217)

_________________________________________________________________________________


-Kita asyik cakap mereka diserang, walhal kita pun diserang. Ya, mereka disana diserang luaran atau dikenali sebagai ' Ghazwul Qitali ', serangan fizikal. Tapi, kita diserang fikiran! Atau dikenali sebagai ' Ghazwul Fikh '.
-Ghazwul Fikr tu A.K.A perang fikiran. Mungkin kita tak diserang dengan bom, tapi sebenarnya serangan yang yang kita hadapi lagi banyakkkk. Mungkin untuk masa sekarang tak terkira banyaknya?
-Antara contoh serangan fikiran: Sex, smoke, song, food, female, fashion, banyak lagi...dann relationship goals ( couple, berzina dll)

.
.



" Alaaa, kenapa tak boleh? Itu tak boleh, ini tak boleh? ", Ada kawan saya cakap, bila kita banyak argue dengan something yang tak perlu pun nak di`argue`kan, mungkin sebab iman kita tak settle lagi. Tapi tu kawan saya cakap. Apa apa pun, tepuk dada tanya iman. 

.
.
.

Mungkinkah, kita juga sekarang, sedang diserang? 

#prayforIslam

No comments: