Sunday 22 May 2016

Roller Coaster

Hidup ini macam roller coaster. 




Ingat tak, pertama kali kita ingin menaiki roller coaster. Bagaimana perasaan kita ketika itu?

Takut?

Cuak?

Risau?

Berdebar?

Pastinya semua perasaan bercampur baur ketika itu. Mana tidaknya, kita melihat orang lain ketakutan menaiki roller coaster tersebut. Kita mendengar jeritan penumpang roller coaster yang excited dan cuak pada masa yang sama. Mungkin akan ada rasa untuk berpatah balik. Dan pastinya akan ada yang tak meneruskan hasrat untuk menaiki roller coaster buat mereka yang merasakan diri mereka tak cukup kuat untuk mengharungi perjalanan roller coaster itu nanti. 

Percayalah, di saat kita berpatah balik itu lah, kita sudah pun kalah sebelum berjuang. Lemah sebelum menjadi kuat. Begitu juga dengan hidup ini. Sebelum kita melalui cabaran cabaran hidup ini, akan ada orang yang sudah pun mengalah. Menyaksikan kegagalan orang lain membuatkan kita takut mengalami perkara yang sama. Mendengarkan cerita cerita jatuhnya orang dalam menghadapi cabaran hidup sehingga tak mampu berdiri kembali membuatkan kita seolah olah tak mahu cerita kita yang mungkin jatuh juga menjadi cerita seterusnya.

Tapi, tak semua begitu. Dan kebanyakan orang yang menaiki roller coaster akan tetap beratur sehinggalah sampai gilirannya. Mereka tetap ingin menaiki roller coaster walaupun tahu risikonya. Begitulah juga dalam hidup ini. Walaupun ada yang berpatah balik, tapi masih ramai yang masih lagi berani dan gagah untuk menghadapi cabaran hidup yang bakal mendatang. Dan mereka inilah yang kita ingin jadi. 

Oh, lagi satu. Roller coaster ini ada banyak jenis. Ada yang panjang perjalanannya, ada yang pendek sahaja. Ada spinning roller coaster, ada roller coaster yang standard saja. Ada juga roller coaster yang masuk dalam air dan ada roller coaster yang pusing satu mall. Macam mana jenis roller coaster sekali pun, kesemuanya menjanjikan cabaran yang tersendiri. Begitu juga hidup ini. Semua orang menghadapi cabaran hidup yang berbeza. Tak sama. Mungkin orang itu lahir dalam keluarga yang tidak begitu menjaga soal soal agama. Mungkin orang itu, sudah terpengaruh dengan persekitaran yang tak menjaga aurat dan bukan mudah untuk dia meninggalkan pengaruh itu. Oleh itu, tak selayaknya untuk kita saling judge each other. Seeloknya, kita saling memahami each other. Seandainya kita sedang berubah, doakan lah agar yang lain tetap merasa nikmat perubahan yang sedang kita rasa.


Back to cerita orang naik roller coaster tadi. Once kita dah naik roller coaster dan kita sudah pun menaikinya, tak boleh turun dah. Macam mana ngeri laluan roller coaster itu, walau kita rasa seolah jantung kita seakan berhenti waktu naik roller coaste sekalipun, there`s no way you can get down from the roller coaster. Zettai! Kalau turun juga waktu itu, alamatnya dah arwah lah kita. 

Sebegitu juga lah dengan hidup kita. Keep fighting! Cabaran hidup tak mudah. Maka kita perlukan mujahadah. Tak kisah lah bagaimana pengakhirannya nanti, tapi yang penting kita sudah sedaya upaya bertahan dalam hidup ini. Bagaimana? Mengakuilah kelemahan kita di hadapan Allah, berdoalah padaNya, nescaya akan dipinjamkan kekuatan untuk kita melalui liku liku hidup ini.

Dan di akhirnya, tanpa kita sedar roller coaster yang kita naiki tadi sudah pun berhenti. Sudah berakhir perjalanannya. Apa kita rasa? Pertamanya kita akan rasa sangat lega. Ketakutan tadi sudah berakhir. Perasaan kita yang sukar digambarkan kata kata sewaktu menaiki roller coaster tadi, sudah tak dirasakan lagi. Malah kita rasa sangat puas hati dan gembira kerana berjaya menghabiskan roller coaster tadi. Rasa sekejap saja naik roller coaster. Seolah olah kesusahan, thrill dan kengerian roller coaster itu menjadikan kita lebih fokus kepada cara untuk mengharunginya daripada masa yang kita ambil untuk habiskannya. 

Sama kan dengan hidup kita. Kadang kadang kesusahan hidup itu menjadikan kita lebih tabah, cari jalan untuk hadapi setiap masalah dan kita merasakan masa seakan bergerak laju!

Tahu tahu dah habis belajar.

Tau tau dah PhD.

Tahu tahu dah kerja.

Padahal rasa macam baru semalam dok bising bising pasai susahnya belajaq! Yang paling penting sekali, kita nak rasa sangat puas hati dan gembira di sana nanti. Maka, beramal lah sebaiknya di dunia sini, moga kita mengecapi reda Allah di akhirat sana nanti. Amin. 

Dan, macam mana cara kita hadapi roller coaster tadi. Kita akan sentiasa berfikiran positif. Malah orang sekeliling kita pastinya juga sedang berfikiran positif. Begitu juga dengan hidup, think positive! Always positive! Cari persekitaran yang positif. Kalau ada orang sekeliling kita yang negatif, jauh jauh kan lah diri sikit. Tapi, ingat! Kita menjauhi dia bukan kerana kita takut terjangkit dengan negativity dia, tapi lebih diniatkan, takut takut dia yang terjangkit dengan negativity kita.

Paling penting, sentiasa positif. Pastinya positivity itu mampu memberikan positivity kepada yang lain pula!



Yup! Hidup ini macam roller coaster.


.
.
.


OK, Ada satu perkara yang mebezakan hidup dengan roller coaster. Dalam hidup, mungkin akan ada yang tak dapat mengharungi cabaran hidupnya dengan baik. Mungkin akan ada yang terpaksa berhenti separuh jalan. Tapi, Allah swt Maha Mengetahui. Dia pasti akan menyediakan yang lebih baik daripada sebelumnya. Carilah hikmah di setiap ujian. Jika tidak dijumpa, tunggulah hikmah itu. Ia pasti tiba. InsyaAllah. Berbaik sangka lah dengan Allah swt. 

No comments: