Sunday 12 February 2017

Kokoro

kokoro dalam bahasa jepun bermaksud hati. 




Cuba kita letakkan tangan kita di dada. Ya, di situlah kokoro kita. Ish, kenapa nak suruh pegang-pegang dada bagai ni? Haa, tak ada apa-apa pun. Cuma nak bagi feel sikit… 

“Saya nak buat checkup kokoro, boleh?”

“Eh?”

Boleh ke checkup kokoro kita. Tidak mengapalah, mari kita mulakan dengan hadis yang famous ini.


‘…. Sesungguhnya, dalam setiap jasad anak Adam itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, maka baiklah seluruh tubuhnya. Jika jahat daging itu, maka jahatlah seluruh tubuhnya. Itulah HATI (kokoro).’
                                                                                           

                                                                                           Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Apabila kita berbicara mengenai kokoro, pasti semua orang tahu, betapa pentingnya kokoro itu dalam hidup kita. Di situlah tersimpannya rahsia niat, ikhlas, khusyuk yang sememangnya penting dalam memastikan kesempurnaan ibadah yang dilakukan. Namun, di kokoro juga tersimpan segala hasad, takbur, riak, sombong, dengki dan semualah yang negatif-negatif yang turut memainkan peranan dalam menghancurkan binaan ibadah kita, dengan begitu sahaja. 

Tengok, betapa besarnya pengaruh kokoro ini. Tapi, sayang seribu kali sayang, jika kita terlalai seketika, terkadang kita melakukan maksiat, sama ada sengaja atau tidak, langsung mahupun tidak langsung, sedar atau tidak.

MAKSIAT → DOSA
Jika ini terjadi, dosa hasil maksiat tadi, akan menumbuhkan noda-noda hitam dalam kokoro. Sekiranya ada  noda-noda hitam dalam kokoro, perkara ini bukanlah sesuatu yang boleh dirawat dengan membuat temu janji dengan doktor. Ataupun, pergi ke kedai farmasi, beli krim ke, gel ke, untuk menyapu sebarang kudis-kudis, tompok-tompok hitam yang mula melekat di kokoro. Kita pun, belum tentu dapat merasai bahawa kokoro kita sedang berpenyakit, jika tidak tahu cara menilainya.

Habis tu, macam mana? Waduhh, jawapannya mudah sahaja. Bertanyalah kepada Pemilik kokoro itu. Yang telah mencipta dan memerhatikan kokoro hamba-hambaNya sentiasa. 24/7. Ya, Allah yang Maha Mengetahui.

“… Dan sekiranya kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati (kokoro) kamu atau menyembunyikannya, nescaya Allah SWT akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian, ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya menurut undang-undang dan peraturanNya dan ingatlah Allah SWT Maha Berkuasa atas segala sesuatu. ”

al-Baqarah ayat 77

Kalau luar dalam kokoro kita pun bisa diketahui Allah, pasti tidak menjadi masalah untukNya membantu kita melakukan medical treatment terhadap kokoro kita. Mintalah pertolongan daripada Allah agar Dia membantu kita untuk merawat kokoro yang terletak di dada kita.

Kenapa ya?

Kerana kita manusia biasa, tidak akan pernah terlepas daripada dosa. Dan dosa-dosa itu sendiri, sifatnya, merosakkan kokoro. Mengeraskan. Menghitamkan.

Dan, cara yang paling mudah, berjumpalah Allah selalu dalam solat, ibadah atau sewaktu melakukan sesuatu, keranaNya. Semoga dengan doa dan ibadah yang kita lakukan, dapat membantu kita untuk lebih mengenali kokoro kita.

Percayalah, sekiranya kita lebih mengenali kokoro ini, pastinya kita dapat merasai sesuatu yang lain, apabila  kita mula menghadapi masalah ‘hang’ akibat ‘virus-virus dosa’ yang datang menyerang! Ketika itu, masih belum terlambat untuk kita merawatnya, insyaAllah.

Kokoro, daijyobu kai? (Hati, ok ke?)

No comments: