Saturday 18 January 2014

Adab dengan Muallim

 bismillah, bersyukur kita ke hadrat Ilahi dapat lagi menghirup udara Allah yang percuma ini.
maka tanpa berleter panjang, mari kita teruskan kepada topik kita hari ini. yes, adab dengan muallim!
okay skrg tepuk dada, tanya hati kita, sejauh mana kita beradab dengan muallim kita? percakapan kita okay tak? pernah tak buat muallim kita marah? and pernah tak kita tidur dalam kelas waktu muallim tengah mengajar? hahh, jawab diam2 dalam hati.

sejak kebelakangan nie selalu ja kita baca news2 tentang pelajar belasah guru, pelajar itu pelajar ini, guru dera pelajar, so, sekalii lagi kita tanya diri sendiri, kenapa semua nie berlaku? apa yang kurang sebenarnya?

pernah dgr hadis nie?

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

«لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا وَيُجِلَّ كَبِيرَنَا وَيَفِ لِعَالِمِنَا»

“Bukanlah termasuk golongan kami, orang yang tidak menghormati orang yang tua, tidak menyayangi yang muda, dan tidak mengerti hak ulama kami.” 
(HR. Al-Bazzar 2718, Ahmad 5/323, lafadz milik Al-Bazzar. Dishahihkan oleh al-Albani dalam Shohih Targhib 1/117)

yaa, nampak tak consequence nya disitu? jika kita sama-sama menjaga adab sesama orang lain, maka takkan terjadi rasa iri hati benci terhadap sesiapa pun. hatta dia seorang gila sekalipun. right? 

and now, mari kita refleksi diri kita sendiri, apakah dengan mendapatkan markah tertinggi manten setiap kali kuiz test exam kita sudah dikira sebagai pelajar yang beradab? sedangkan masuk kelas pun setelah muallim dah start mengajar, shukudai pun tak pernah hantar, main2 semasa muallim mengajar di depan. cukup ke dengan markah tinggi? bagaimana pula dengan akhlak? taknak tinggi juga? 

tahukah kalian apabila di tanya pada setiap muallim dimana sahaja sekalipun, sekiranya di beri dua pilihan, sama ada seorang tolib (baca: pelajar) yang beradab atau tolib yang pandai, mana 1 menjadi pilihan? , 95% daripada nya akan memilih tolib yang beradab, sedar tak? sejauh mana menjadi pelajar yang beradab itu sangat penting bagi kita sebagai pelajar bahkan kita sebagai seorang muslim, sememangnya menghormati guru itu wajib bagi kita. 

apart from that, kalau dikaitkan seorang muallim dengan ilmu, pasti disitu keluarnya satu perkataan, yes! BERKAT. capslock lagi** tahu kan apa itu keberkatan? maka sejauh mana ilmu yang kita dapat selama ini berkat ? please take note, setakat markah tinggi, belum tentu itu menunjukkan ilmu kita memang berkat, begitulah Allah menguji hamba2Nya. sejauh mana kita sedar akan kepentingan mendapatkan ilmu yang berkat ini? hanya ilmu yang berkat yang menjadi buruan para ulama kita, mereka tidak mengejar pencapaian duniawi tanpa mendahulukan pencapaian ukhrawi. ehh faham tak ayat tu? agak sastera rasanya.*

maka mari kita telusuri apa yang ana cakapkan tadi, bagaimana kedudukan adab itu sebenarnya lebih tinggi dari ilmu!

Seorang Salaf berkata kepada anaknya: 
“Wahai, anakku, engkau mempelajari satu bab tentang adab lebih aku sukai daripada engkau mempelajari tujuh puluh bab dari ilmu.”

Ibnu al-Mubarak pernah menyebut:
“Aku mempelajari adab selama tiga puluh tahun, dan aku mempelajari ilmu selama dua puluh tahun, dan adalah mereka (Ulama’) mempelajari adab kemudian mempelajari ilmu”.


maka bagaimana dengan kita? bukanlah saya mengajak kalian untuk lari dari jalan yg kita lalui skrg, tapi sudahkah cukup kita menjadi pelajar yang beradab kepada muallim kita? maka sedarlah kita semua, dalam kesibukan kita mengejar markah manten setiap subjek, jangan dilupa apa yang Allah wajibkan kepada kita, tidak kira lah muallim kita itu bukan seorang muslim, tambahan lagi apabila dia seorang muslim bukan? , ini kerana Saidina Ali pernah berkata, “Barang siapa yang mengajar aku walaupun satu huruf maka dia adalah tuan (guru) kepada ku.” 

begitu juga kisahya dengan imam Shafie yang dikisahkan, 

 "Pada suatu hari, sedang aku menulis kitab fekah , aku mempunyai satu masalah iaitu bagaimanakan hendak mengenali dan membezakan di antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur. Lalu aku fikir tentu badwi itu tahu kerana orang badwi banyak memelihara anjing untuk mengawal kambing-kambing mereka. Aku pun bertanya hal tersebut kepada badwi yang ku peluk tadi. Badwi itu menerangkan bahawa anjing yang cukup umur mengangkat sebelah kaki belakang apabila kencing, manakala anjing yang tidak cukup umur tidak mengangkat kakinya bila kencing. Dengan panduan badwi itulah, maka aku dapat menyiapkan kitabku itu" 

Begitulah ceritanya. Walaupun terlalu sedikit jasa badwi itu kepadanya, Imam Shafie amat menghargainya dan menghormati sehingga menggelarnya guru.

maka begitulah sidikit sebanyak perkongsian kita pada pagi yang indah ini, marilah bersama-sama kita suburkan kasih sayang sesama muallim kerana merekalah yang mengajarkan ilmu-ilmu Allah kepada kita. akhirul kalam, selamat berjaya kepada semua terutama buat senpai2 U2 yang akan menghadapi kimatsu shiken which is around the corner je kann, tak lupa kepada pelajar2 matrik dan U1, mari tingkatkan ilmu dan akhlak! mari menjadi hamba! mcm moto langit ilahi dah**


maan najah ^^

No comments: