Sunday 5 January 2014

ikhtilat lelaki dan perempuan

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t
Pertama-tama dan selama-lamanya, kita panjatkan kesyukuran kehadrat Allah Subhanauwaaala kerna limpah kurnia dan inayahnya kit masih dapat lagi hidup hingga kesaat hari dengan aman. Bayangkan sahabat-sahabat kita di Palestin, Syria, Myanmar, Thailand dan sewaktu dengannya, mereka apabila mengaku Islam, mereka dibunuh, dibom, dirigol dan sebagainya. Walhal kita di Malaysia ni aman je kalau nak mengaku bahwa kita ni Islam pon, taka de orang yang nak tentang pon.


IKHTILAT

TAKRIF IKHTILAT

Ikhtilat adalah kalimah bahasa arab yang menjadi masdar(kata dasar) bagi fiil madhi(perbuatan lalu) ikhtalata, dan mudhari’(perbuatan kini) yakhtalitu.

ikhtilat juga bermaksud pergaulan/percampuran atau lebih tepat lagi adalah percampuran antara lelaki & wanita terutamanya dialam maya.Diluar kita dapat lihat secara zahir perhubungan antara lelaki dan wanita yang terlalu bebas.Itu sudah sedia maklum kan.tak perlu dipertikaikan lah! Persoalannya sekarang, diluar alam realiti iaitu di alam maya dikira ikhtilat jugak ke? 

Jawapannya ya! Ia boleh terjadi pada semua orang termasuk orang yang faham agama. Semuanya ini sebenarnya berlaku atas kelalaian kita dalam menggunakan teknologi canggih yang telah tersedia waktu ini.


Muhammad Ahmad Ismail al-Muqaddam ( Awdah al-Hijab : 3/52) mentakrifkan Ikhtilat sebagai:

"Perhimpunan lelaki dan wanita yang bukan mahram baginya yang mana perhimpunan tersebut membawa prasangka, atau perhimpunan lelaki dan wanita yang bukan mahram di satu tempat yang memungkinkan interaksi di kalangan mereka dengan pandang memandang atau isyarat atau perkataan atau jasad yang tanpa dinding, batas dan penghalang yang mampu menolak prasangka dan kerosakan"

Mesti ramai yang terlepas pandangkan pasal perkara ini? Kalau dekat FB or Twitter mesti suka mesej-mesej, komen-komen, main tweet-tweet dan like sampai lebam kan? Ini semua berlaku sebab kelalaian kita dengan teknologi.

Firman Allah
“Iblis berkata; wahai Tuhanku! Kerana engkau telah menyesatkan aku, maka sesungguhnya akan aku perhiaskan kejahatan kepada manusia di dunia, dan aku akan menyesatkan mereka semua nya”
(Al-Hijr: 39)

Kalau hari tu, otoka dah menggariskan panduan untuk menjaga Ikhtilat di Alam Realiti, jadi pada hari yang serba indah ini, kami juga nak memberi tips bergaul di Alam Maya yang telah disampaikan oleh Ustazah Fatimah Syarha~~~


TIP-TIP BERURUSAN DENGAN BUKAN MUHRIM:

1. Elakkan berhubungan dengan lelaki. Kalau ada peluang untuk minta bantuan dari nisa' (bagi nisa') dan rijal (bagi rijal), mintalah tolong mereka. Lainlah benda-benda di luar kudrat kita contohnya apabila nisa' minta bantuan rijal soal baiki latop, kereta dan perkara-perkara yang tak mampu dilakukan nisa'. Silalah mempergunakan kemahiran dan kepakaran yang ada. Begitu jugalah sebaliknya bagi rijal.

2. Andai terpaksa berhubung dengan bukan muhrim gunakanlah perantaraan berbentuk tulisan seperti sms, nota kecil dan sebagainya. Ringkaskan dan padatkan ayat-ayat. Tak perlulah meletakkan ikon senyum yang sememangnya comel. Tak perlu disertakan dengan gelak ketawa seperti huhu, haha, hihi, hikhik. Seolah –olah kanak-kanak tadika mengajar mengeja. Apatah lagi benda-benda lain yang kurang berfaedah.

Andai terdesak sangat untuk bercakap melalui telefon, jagalah suara anda terutama nisa' selari dengan tuntutan Al-Quran: "Wahai isteri2 nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu org yang ada penyakit dlm hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yg baik." Takkanlah nak tunggu Allah menempelak kita dengan balaNya?

3. Elak perkataan merayu,menggoda ,merangsang keinginan,keji,lucah mahupun perkatan sia-sia/gurauan berlebihan

4. Lunakkan suara berbeza dengan merendahkan suara . Lunak diharamkan, manakala merendahkan suara adalah dituntut. Merendahkan suara bermakna kita berkata-kata dengan suara yang lembut, tidak keras, tidak meninggi diri, sopan dan sesuai didengar oleh orang lain. Ini amat bertepatan dan sesuai dengan nasihat Luqman AL-Hakim kepada anaknya yang berbunyi :


Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai” (Surah Luqman : ayat 19)

5. Penggunaan perkataan yang baik ini perlu dipraktikkan sama ada melalui perbualan secara langsung mahupun platform lain , contohnya melalui SMS, Yahoo Messengger ataupun apa yang ditulis di dalam Facebook kerana ianya menggambarkan keperibadian penuturnya.

6. Pastikan juga perbincangan antara mereka yang berlainan jantina hendaklah diadakan dikhalayak ramai. Seperti contoh, memberi comment yang membina bertujuan untuk ilmu dan memperbetulkan kesalahan. Comment juga boleh dilihat rakan-rakan yang lain.

Jika chat pula, harus menghadirkan orang ketiga dalam perbincangan atau perbualan. Cara ini boleh menjaga kita daripada tersasar tujuan bukan? Khalwat bukan sahaja berada berdua-duaan sesama lelaki dan perempuan, dalam alam maya pun ada. Bukankan syaitan pun wujud di mana-mana? Tetapi tidak perlu beriya sangat sehingga mewajibkan orang ketiga. Jika yakin mampu untuk menjaga ikhtilat, kalian boleh untuk bersendirian. Tetapi perlu hadirkan Allah di dalam hati. Takut dengan Allah.

7. Tundukkan hati. Sepatutnya apabila kita berurusan dengan bukan muhrim kita perlu risaukan kemurkaanNya. Banyak-banyaklah berdoa semoga urusan dipermudahkan dan bebas daripada fitnah. Minta dariNya supaya dipelihara daripada panahan syaitan.

8. Tundukan pandangan. Jangan tertipu dgn matapelajaran kaedah berkomunikasi yang kita belajar "make eye contact with the person you're talking to". Melainkan dengan kaum sejenis. Teramatlah disarankan demi membina ukhwah yang kukuh. Berwaspada dengan konsep "dari mata turun ke hati". Tak bermakna tundukan pandangan sehingga jalan terlanggar tiang.

9. Mempercepatkan urusan. Apabila ada urusan, segerakanlah kerja. Tak perlulah sampai hendak berkongsi hal peribadi, luahan hati, gelak ketawa dan sebagainya yang tidak penting. Berbincanglah di tempat yang sesuai dan segerakan urusan. Jangan lupa peneman anda.

"Urusan adalah sesuatu yang apabila kita bentangkan depan Allah SWT, kita yakin kita mampu jawab dan berhujah depan Allah bahawa ia adalah urusan, maka itulah yang dinamakan urusan. Jika hati masih berasa was-was samada ia suatu urusan atau tidak, maka berawaslah."



~Ustazah Fatimah Syarha~

2 comments:

Unknown said...

http://angelwearsgucci.blogspot.com/2013/09/faq-ikhtilat.html

Anonymous said...

Terima kasih banyak dari Maya ke Dr Ajayi kerana membantu saya memulihkan rumah saya yang rosak. Ketidakkonsistenan telah menjadi perintah hari di rumah dan perkahwinan saya. Suami saya mempunyai masalah dan koyak pada daging saya sejak kita mula mempunyai terlalu banyak salah faham. Beberapa hari, dia hanya pergi dan tidak pernah kembali sehingga minggu -minggu yang lalu. Saya telah hancur dan mencuba semua yang saya dapat untuk menyelesaikan masalah tetapi tidak berjaya. Saya terpaksa mencari bantuan dan saya diarahkan oleh rakan untuk menghubungi Dr Ajayi yang saya lakukan. Saya tidak pernah tahu ia mungkin kerana masalah telah berlama -lama selama dua tahun. Dr Ajayi meyakinkan saya dan hanya memberitahu saya untuk mempercayai dia dan percaya bahawa keinginan saya diberikan. Dia menetapkan perkahwinan saya dengan ikatan reuni cinta yang kuat dan rumah saya hebat sekali lagi dan suami saya bersama saya tidak akan pergi lagi. Hubungi dia juga dan percaya dia boleh membantu anda kerana dia tidak mempunyai rekod yang buruk. Cukup SMS HIM melalui WhatsApp +2347084887094 atau e -melnya melalui: drajayi1990@gmail.com