Saturday 17 January 2015

aku muslim dia kafir...



asbab nuzul :
Surah ini turun disebabkan orang kafir Qurasiy menawarkan kepada nabi muhammad harta kekayaan, sehingga menjadi orang yang terkaya di Makkah, dan akan dicarikan dengan perempuan yang paling cantik, tetapi dengan syarat agar nabi menghentikan untuk mengatakan yang tidak baik terhadap tuhan merka (berhala), dan jika tidak mau juga mereka menawarkan bagaimana jika satu tahun mereka menyembah Allah dan nanti tahun kemudian muhammad menyembah tuhan mereka, maka Allah memberikan perintahnya kepada Nabi Muhammad dengan turunnya surah al kafirun.
sumber: sini

saya yakin surah ini pastinya sangat dekat dengan kita. jika bukan dalam solat, pasti waktu2 lain, misalnya sebelum tidur. kan?

jadi mungkin tak ada masalah rasanya nak memahami surah ini. secara ringkas nya. ayat ini telah jelas memberitahu kita, bahawa sembahan kita, tidak mungkin dan selama-lamanya tak akan sama dengan sembahan orang2 kafir.

jadi untuk post kali ini, saya ingin membincangkan 3 point utama yang terdapat di dalam surah ini iaitu,
1. tegas menolak amalan menyekutukan Allah.
2. iman teras jati diri mukmin.
3. toleransi antara agama.

pertamanya, dalam surah ini Rasulullah dengan tegasnya menjawab permintaan daripada golongan kafir Quraisy yang telah menawarkan harta kekayaan kepada nabi. baginda yang sangat terkenal dengan sifat2 mahmudah yang sentiasa disenangi oleh semua sahabat baginda hatta musuh2 baginda tetapi dengan tegasnya menolak sebarang perbuatan yang membawa kepada perkara mempersekutukan Allah s.w.t. kita seharusnya mencontohi baginda dalam menangkis agenda2 musuh islam yang sentiasa menjadikan kita jauh daripada Allah.

 cukup sahaja kita mengira seberapa banyak masa yang kita luangkan dalam sehari untuk mengingati Allah? mungkin sahaja masa yang kita luangkan sehari-hari lebih banyak tertumpu kepada perkara2 duniawi misalnya laman sosial filem drama dan sebagainya. begitulah sebenarnya musuh-musuh islam telahpun mengalihkan tumpuan dan fokus utama kita iaitu mentaati tuhan kepada perkara-perkara lagha yang sememangnya melalaikan selain ia juga telah mencuri sebahagian besar masa kita. Justeru itulah kita harus tegas dan berdisiplin dengan prinsip kita sendiri agar tidak mudah menerima pemikiran-pemikiran yang boleh membawa kita kearah mensyirikka tuhan.


seterusnya, sebagaimana rasulullah tegas berpegang kepada prinsip-prinsip islam itu sendiri, iaitu dengan tidak menyekutukan Allah dengan sembahan yang lain, begitu jugalah kita yang setiap hari terdedah dengan pelbagai kemungkinan yang sukar untuk dijangka. apabila sampai kepada suatu masa dimana iman kita diuji dengan ujian sama ada kita masih bergantung kepada Allah ataupun menjauhkan diri dari Allah. hakikatnya, seorang mukmin yang sejati tidak goyah dengan apapun ujian yang menimpanya kerana baginya, setiap ujian adalah nikmat Allah, bahawa Allah masih mngingati dirinya sehinggakan diberi ujian .

persoalannya disini, bagaimana progress iman kita sehari-hari? adakah sentiasa turun atau pun sentiasa naik? hakikatnya, iman manusia adalah yang sentiasa turun dan naik. justeru itu kita memerlukan sesuatu yang akan menbuatkan kita selalu mengingati Allah supaya iman kita sentiasa meningkat hari demi hari. iman yang ada dalam diri kitalah sebenarnya yang membentuk kita siapa hari ini kerana iman itu hakikatnya adalah jati diri kita. jika kita menghadiri mana-mana program jati diri sekalipun, pastinya kita diminta untuk menunaikan kefarduan kita sebagai seorang muslim kerana jati diri yang hebat sebenarnya bermula dari iman yang ada pada diri kita.



seterusnya adalah bagaimana kita memandang amalan dan kepercayaan agama lain. jika kita mempelajari prinsip-prinsip agama lain, kita akan menemui suatu titik persamaan iaitu setiap agama menyuruh menganutnya mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan dan melarang melakukan jenayah atau kerosakan di muka bumi ini. Malaysia adalah sebuah negara yang meraikan kepelbagaian budaya dan agama. justeru, adalah penting bagi kita memahami konsep toleransi antara agama ini. sejak dari sekolah rendah lagi kita di ajar supaya bersatu padu dalam membangunkan sebuah negara tanpa mengira warna kulit. tetapi harus juga di ingati, perkara-perkara yang boleh diperlisihkan adalah perkara-perkara yang disebut sebagai perkara cabang sahaja yang dibenarkan di dalam islam untuk sebarang khilaf. dan perkara pokok ataupun prinsip yang sudah tertulis nas nya di dalam al-quran dan sunnah adalah haram untuk di persoalkan.

kita memandang kepelbagaian budaya dan agama di negara kita sebagai sesuatu yang unik dimana negara-negara lain, hatta negara maju sekalipun kagum dengan perpaduan dan toleransi yang dalam negara kita. toleransi bukanlah bermaksud membenarkan sahaja perbuatan orang lain, tetapi tindakan dimana seseorang menghargai atau menghormati setiap tindakan yang orang lain lakukan. justeru kita sebagai seorang muslim tidak seharusnya memandang agama lain dengan rasa benci yang menebal tetapi cuba memahami budaya mereka supaya apa yang telah diamalkan oleh nabi kita iaitu  'dakwah melalui tauladan' boleh di adaptasi dalam usaha kita menyebarkan lagi fahaman agama islam. 

justeru, disamping kita membaca surah ini di dalam solat atau zikir atau sebelum tidur, marilah kita sama-sama mengamalkan apa yang terkandung dalam surah ini dalam kehidupan seharian kita.

Wallahu'alam.

Akrimi mathwa

No comments: