Monday 26 January 2015

Aku racist? eh mana ada!


Sementara hati belum tenang nak buat report butsuri,
apa kata kita menulis kejap.

Credit
Ehem. Machokan suara sikit. #ehh

Hamasah itu maksudnya semangat yang membara.

Membara yang macam mana? Api obor Olimpik laa kot. Entah-entah api majusi!

Naudzubillahi minzalik. Takdelah sampai macam tu sekali! Membara yang dimaksudkan tu, kalau saya ada api semangat yang membara tu pada diri saya, setiap insan yang ada disebelah kanan, kiri, depan belakang mahupun yang sedang saya pijak badannya dibawah ni, boleh terasa kebahangan dia. Sampaikan orang yang disekeliling saya ni, boleh terbakar dan membara-bara api semangatnya hingga menjulang Islam ke persada dunia gituh!

Tapi semangat je tak boleh jugak. Tindakannya kena ada. Jadi apa relevannya awak nak bercakap pasal Hamasah pula kali ini? 

Minum air seteguk jap. Betulkan niat, moga sampai maksud saya pada anda semua.

Ibaratnya hamasah ni, api yang membara. Cop, kita mula dari awal. Kalau kita nak hidupkan api, mulanya kita kumpulkan ranting-ranting kecil, dan sedikit daun kering dan kita letak bersama. Lalu kita acah-acah survival sikit, amik batu, gesel ketuk segala bagai nak bagi ade percikan api. Sampai penat kita buat, tapi tak nyala-nyala jugak. Akhirnya kita ambil je pencahaya (baca: lighter) dan nyalakan saja kumpulan ranting dan daun tadi. Puff, hidup dah api tuh. Okay, itu api kecil.

Kita tak puas; eish, kena besar lagi ni apinya, tambah kayu besar!

Wow! Akhirnya api tuh terpadam dek kerana tak mampu memakan kayu yang besar itu. Disitu kita belajar, tambahlah ranting sederhana agar tak padam apinya. Dan kita mula semula dengan bara yang tertinggal.

Untuk teruskan kehidupan api yang pendek ni, kita teruskan menambah ranting-ranting, dahan dan dedaunan kering. Makin besar kayu yang telah dimakan dek api, makin lama mampu api itu bertahan. Andai tidak ditambah apa-apa, masakan api itu dapat teruskan kehidupannya. Aduh kasihan api tersebut!

Err, bro, macam dah jauh je. Duk cerita pasal api je, mana Hamasahnya?

Haa, anda teruskan membaca pun dah berhamasah dah. Hamasah membaca cerita hambar saya kekeke.

Secara lojiknya, api semangat yang membara ini ada yang nyalaannya terus kuat dan memakan makan insan disekelilingnya, dan ada juga yang bermula kecil dek kerana bahan apinya yang sikit. Maka api yang menyala kecil ni pun hanya menyapa pipi-pipi insan sekeliling dengan udara yang suam malah mampu menyebabkan mereka tidur lena!

Okay, saya penat bermadah, Maafkan saya tak bicara terus (baca: talk directly) pada isinya, Saja saya uji hamasah anda hehe.

Hamasah setiap insan ni adakalanya membara kuat, ada masa dia membara malu-malu je. Bermula dengan semangat yang membara malu-malu ni, para murabbi ni yang berharap mutarabbi-mutarabbinya perform, ohsem macam Afiq Sazlan yang murabbinya tak disangkal kehebatannya (saya taknak dedah siapa murabbinya, cari sendiri hehe), terus memberi tugasan-tugasan berat dengan ilmu-ilmu yang cukup memberatkan hati mutarabbi mereka. Dengan harapan yang menggunung, tugasan yang membeban, ilmu yang bertambah-tambah, ada rijal-rijal ini yang terpadam hamasahnya dek semua itu. Kasihan rijal-rijal ini, mereka berpotensi besar tapi musnah kerana murabbi mereka sendiri!

Saya taktahu nak creditkan pada siapa, tapi gambar ni penting.
Ohh patutlah si fulan taknak join usrah lagi, sebab ana kah? T.T

Nangis banyak-banyak.

Jadi teruslah membakar semangat mutarabbi anda dengan bahan-bahan yang ringan dan berperingkat, jangan membebani biarpun moto anda "Tak paksa diri takkan mampu berubahlah anda!".  Biarpun anda murabbi ohsem, mutarabbi anda memang akan ohsem juga, tapi bukankah tarbiyah itu proses yang lama?

Sentap.

Dan pentingnya hamasah ini, dia membakar dan membantu menambah hamasah ahli-ahli bulatan gembiranya, dan juga orang disekelilingnya. Jadi jangan pelik andai ahli-ahli bulatan gembira ni, mereka sering hidup sesama mereka, racist dengan orang luar.

Ohh racist rupanya budak usrah ni! Poyo!

Ehh maafkan saya, anda salah faham. Hebatnya hamasah ni, dia mampu menaikkan hamasah-hamasah yang lain sekali. Andainya ahli bulatan gembira saya tiba-tiba futur, dan saya tidak bersama dengannya, habislah hamasah dia. Itulah fungsinya bulatan, semua sisi berhampiran dengan sisi yang lain. Maka hamasah seorang yang membara sahaja mampu membakar semula hamasah yang lain. Hebatnya bulatan gembira! Hebat lagi efek hamasah!

Okey, ini pertama kali saya menulis panjang. Maafkan saya andai ada yang salah, saya ni hanyalah insan marhaen (baca: biasa-biasa). 

Teruskan berhamasah!
Biarpun badan dimamah usia,
sampai Islam masih tidak dijulang seluruh manusia,
jangan berhenti membakar hamasah!

Ini pun saya taktahu nak creditkan pada siapa haha.

__________________________________________

Nampaknya saya dah termakan dengan pembacaan Inche Gabbana dan Afiq Sazlan dan murabbi-murabbi ohsem yang lain. Haha.

oh ya, budak usrah tak racist ya,

HeartVoker.

No comments: