Friday 16 January 2015

ISU KPOP: eh, gelabah lah kau!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini penulis ingin membincangkan serba sedikit tentang isu semasa yang berlaku dalam kalangan kita. Jika kita lihat dalam laman sosial cukup heboh isu tentang beberapa remaja perempuan yang dikatakan berpelukan dengan mamat Korea yang digelar sebagai artis KPOP. Isu ini terus menjadi “viral” atau seperti “pisang goreng panas” di Negara kita. Bukan apa, penulis pada mulanya tidak tahu mengenai perkara ini terus jadi ambil tahu apabila terlihat di laman twitter tentang perkara ini. 




Penulis terdetik untuk mengupas isu ini apabila melihat begitu ramai “keyboard warrior” yang menyuarakan pendapat, luahan dan segala yang berkaitan tentang isu ini. Antaranya :

“Bapaklah perempuan2 tu, nama je pakai tudung tapi peluk2 cium2 bagai dengan mat2 KPOP tuh!”

“Dah x thu ke hukum peluk laki pompuan mmg HARAM! Bila jadi kat org melayu ngan Korean bkn bising ckp HARAM bagai, tp kalo dlm drama tu sesame melayu tu ko X KISAH lak!”

“malu sama perempuan tuh… kalo nak berpeluk ngan mat KPOP tu pon baik x yah pakai tudung tu, klo berhijab tp perangai mcm setan x de maruah buat ape!”

Dan banyak lagi yang penulis baca dari pelbagai laman sosial. Sampai isu ini menjadi tajuk hangat berita mahupun surat khabar tempatan. Hari ini penulis dengar berita pihak JAWI ingin  waran tangkap dikeluarkan terhadap perempuan-perempuan itu.


Cuba kita renung sekejap, jika kita lihat “fenomena” yang berlaku dalam masyarkat kita pabila wujudnya isu-isu sensasi seperti ini. Dari aspek kaca mata penulis dapat gariskan perkara-perkara ini untuk kita telusuri bersama:

a) Permainan Halal Haram
b) “Judge a HEART by its HIJAB”
c) Pelaburan DOSA terbuka

Permainan Halal Haram

Penulis melihat melalui isu ini sebenarnya masyarakat kita di Malaysia terlalu sensitif mengenai isu halal haram sehingga wujud situasi HALAL HARAM YANG DIDISKRIMINASI. Cuba kita lihat sewaktu isu coklat Cadbury dikatakan ada DNA babi dulu, bukan main lagi ramai orang bising melenting samak nak samak darah bagai sebab apa, sebab semua sedia maklum bahawa MAKAN BABI HARAM. Tapi mengapa pulak masyarakat tidak pernah bising melenting bagai pasal ISU AURAT yang meupakan kewajipan umat Islam dan menayangkan walau seurat rambut sekalipun hukumnya HARAM seperti pemain-pemain bola sepak, penyanyi-penyanyi “free hair” itu? 

Sama  seperti isu KPOP ni, apabila dilihat seorang anak dara bebangsa Melayu berpeluk di atas pentas dengan seorang artis Korea terus kita melenting berteriak hukumnya HARAM atas bab-bab IKHTILAT laki sama pompuan yang memang pada asalnya hukumnya memang haram. Tapi mengapa apabila kita lihat di adegan-adegan drama filem bagai, kita seolah-olah MENGHALALKAN lelaki melayu dan perempuan melayu bersentuhan, berpelukan bagai sedangkan sudah terang lagi bersuluh hukum ikhtilat memang HARAM?



Jadi inilah yang berlaku dalam masyarakat kita pabila HUKUM HALAL HARAM DIJADIKAN SEBUAH PERMAINAN. Pabila perkara haram yang menjadi kelaziman kepada kita senantiasa DIHALALKAN dan pabila muncul suatu perkara haram yang melanggar kelaziman dan norma masyarakat kita terus menjadi JAUHARI YANG MENGENAL PERKARA HALAL HARAM ini. 

“Judge a HEART by its HIJAB”



Penulis berasa cukup tidak selesa apabila isu KPOP ini berlaku. Ramai yang memberi komen-komen negatif cacian makian bagai yang mesti bermula dengan “pakai tudung/hijab… bla bla bla…” seolah-seolah ingin menghentam atau ingin mem”bash” mereka hanya kerana mereka pakai tudung/hijab.

Isunya ialah masyarakat kita sekarang situasinya TERLALU CEPAT MENGHUKUM DARI MENILAI apabila isu seperti ini terjadi. Menyatakan perempuan tersebut tidak ada maruahlah, ahli nerakalah, si pelaku maksiat dan sebagainya. Kerana dilihat si pelaku nya bertudung berhijab terus menyerang perempuan itu dek kerana tudung mahupun hijabnya. Sama sajalah seperti situasi di BARAT sana melalui ISLAMOFOBIA, ISLAM IS TERRORIST sehingga apabila dilihat orang Islam memakai serban terus dianggap pengganas.

Dalam ISLAM sendiri ditekankan apabila kita melihat suatu kemungkaran kita hendaklah MEMBENCI PADA PERILAKU, BUKANNYA PADA PELAKU. Namun apa yang terjadi ialah semua pihak terus menyerang ketiga-tiga perempuan tersebut secara SERKAP JARANG tanpa usul periksa. Kita terus menuduh tanpa mengetahui apa keadaan sebenar yang berlaku sewaktu kejadian.

Kalau kita tahu bahawa “Don’t jugde a book by its cover”, jadi sudah semestinya anda semua faham tentang “Don’t judge a heart by its hijab” kan?

Pelaburan DOSA Terbuka

Mesti anda tertanya kenapa penulis menyatakan sedemikian?  Cuba kita lihat kembali apabila isu ini menjadi viral di laman sosial, tv sebagainya, berapa ramai yang memberi “pendapat”? Pendapat yang dimaksudkan di sini terdiri daripada dua jenis dari mata penulis iaitu pendapat negatif yang berunsur cacian makian kutukan dan yang seangkatan dengannya dan pedapat “positive” yang cuba untuk mempertahankan KPOP itu sendiri.

Isunya apabila perkara ini belarutan sehingga menjadi “pertarungan” yang sangat sengit dalam laman sosial. Cuba kita fikir apabila pakat ramai yang share, retweet semua komen pendapat yang negatif tanpa mengetahui perkara yang sebenar. Adakah itu sudah dikira sebagai MEMFITNAH? Secara tidak langsung kita telahpun MELABUR dalam AKAUN DOSA yang dicipta dalam laman sosial. Itu kalau kita sebagai orang tengah yang membuat perkara itu. Bagaimana pula dengan individu-individu  yang sengaja membikinkan isu ini menjadi sepanas-panasnya? Fikir-fikirkanlah…

Islam mengajar kita untuk BERDAKWAH SECARA BERHIKMAH. Dalam isu KPOP majoriti kita seolah-seolah meletakkan emosi di hadapan lantas mem”bash” pelaku itu sekeji-keji yang boleh. Sedangkan kita yang memahami AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR ini yang sepatutnya memberi nasihat dalam keadaan yang sepatutnya bukan terus mengaibkan insan tersebut di laman sosial. Situasi inilah yang penulis katakan kita berada dalam pelaburan dosa terbuka pabila wujud isu ini.

 Kesimpulan 


Penulis ingin rangkumkan daripada tiga perkara yang telah telusuri tadi ialah sentiasa BERFIKIR SECARA RASIONAL dalam semua perkara. Mungkin ini semua salah kita yang sudah memahami apa itu Islam tidak tampil dan cuba mendekati insan-insan yang masih berada jauh dalam perjalanan yang sebenar. Ya penulis yakin dan percaya bahawa situasi ini berlaku kerana masyarakat masih kurang pemahaman tentang Islam itu sendiri. Jadi, apa peranan kita? 
Sekian. Wallahualam.

zan

No comments: