Friday 20 March 2015

Titik tolak.

credit


Bila bangun tidur subuh-subuh ni, perasan tak mujahadah setiap pemuda/pemudi subuh ni superb gila? Nak sedar dari mimpi yang tak pasti tuh satu hal, nak angkat selimut kalau yang berselubung tuh lagilah besar dugaannya. 

Tidur atas lantai? Okay, mungkin sebab sejuk sangat, mereka kena bertarung melawan kesejukan yang melenakan ni. 

Baru satu mujahadah.

Dah buka mata, mereka pandang jam phone pulak. Pandang, 

"Eh! Ada notifications lah!"

"Dari muslimin/muslimat ni, eh ni kena balas, tunjuk sikit bangun subuh awal".

Nauzubillah!

Kalau sebenarnya, pemuda/pemudi subuh ni diorang bangun baca doa, bersyukur dihidupkan lagi, tengok phone dan move on tuk solat subuh. 

Satu lagi mujahadah.

Cukup dua mujahadah besar di permulaan hari pemuda/pemudi subuh sebagai contoh permulaan.

Isinya? Mujahadah? Istiqamah? Gaya hidup beriman seorang muslim/muslimah? Bukan. Mungkin tak masuk, tapi kaitannya adalah titik tolak hidup kita. Nak stylo lagi? Muntalaq written by Harun Al-Rasyid . Sebenarnya nak suruh baca, tuh yang bagi nama buku haha.

Setiap kita ada titik tolak berbeza. Titik tolak dari seorang pemain futsal berseluar pendek, berubah menjadi pemain futsal berseluar pendek tapi pakai tight (tatau betul ke tak ejaan). Titik tolak seorang berpasangan (couple), jadi seorang yang single.

(eceh!)

Titik tolak seorang marhaen jadi seorang manusia bercita-cita mengubah dunia melalui dunia penulisan.

Wah!

Tapi, setiap mereka ini ada jahiliyyah mereka sendiri. Sorang overly attached to his seluar pendek futsal (ayat cam ape), sorang lagi pulak dengan kekasihnya (cliche) dan sorang lagi dengan dosa lampaunya yang menjatuhkan semangat dia untuk berimpian mengubah dunia.

InshaAllah.

 Kupasan seterusnya bakal menyentap hati saya dan hati anda.

Kenapa perlunya titik tolak, biarpun beban jahiliyyah menahan?

Pemuda, pemudi. Kalau anda tidak bermula, tidak bergerak untuk islah diri, untuk islah masyarakat, untuk mula merubah dunia, mana mungkin semua revolusi diri, revolusi dunia Islam akan terjadi! 

Persetankan jahiliyyahmu! 

Teruskan bergerak walau selelah mana pun anda, sepenat manapun anda dengan jahiliyyah yang membebani, seretlah! Seretlah sampai ke penghujung jalan. Biarlah rosak tubuhmu, luka-luka kakimu, jatuh bahumu itu, sungguh, usaha anda itu pasti akan dipandang yang Maha Melihat.

The hardest part of a revolution is the starting point. It may come in the hardest way, or the easiest way, but it will still be hard as for a revolution to start, the revolutionaries need this ultimate value; readiness to move on.

Pemuda, pemudi. Tinggalkan perasaan "Aku masih berjahiliyyah, aku tak cukup baik untuk nasihat orang." jauh-jauh. Itu semua racun pembantut islah diri dan masyarakat, dan siapa pembisiknya? Tak disangkal hanyalah nafsu mu dan syaitan yang direjam. 

Jangan usaha memecah bumbung, tapi lupa tiang yang memasak bumi dibiar tertegak menahan. Dan jangan pula memecah tiang, tapi lupa bumbung yang kan menimpamu dikala jatuhnya tiang-tiang yang menahannya.

Rancang dan gerakkanlah islah diri dan masyarakat. Ubahlah dunia bersama-sama para pencetus, pendokong revolusi Islam. Carilah titik tolakmu, dan bergeraklah. Usahakanlah perjalananmu, biar jahiliyyah tercicir sendiri tatkala kau terbeban kernanya sehingga tak bergerak.

Jangan biarkan masyarakat tersiksa, terhina dek tidak bergeraknya engkau dalam mengubah dunia. Kerna dirimu sendiri, satu komponen masyarakat yang teramat tinggi nilainya!

Jadilah bijak dalam gerak kerja mu. Sentiasa berharap dibimbing Tuhan untuk dipertemukan dengan mereka yang satu misi denganmu, 

Jangan fokus pada benda kecil yang membebani, sehingga kau lupa fokus utamamu. Tapi jangan pula kau izzah dengan jahillyahmu, sungguh itu hanya memalukanmu dan menjauhkan masyarakat dari perjuanganmu!

Sungguh, apa yang ku katakan ini, hanyalah sedikit pandangan marhaen. Apa aku kira aku seorang yang mantap, qawiy tika ku menulis? 

Tidak. 

Sungguh aku hanyalah insan yang dalam perjuangan ku berharap merubah dunia, tapi masih banyak jahiliyyah membebani diriku lagi. Bergeraklah bersama Tuhan mu, sungguh hanya Dialah motivasi mu dari mula titik tolakmu.

credit


Ditulis oleh: HeartVoker

No comments: